زمان مطالعه: 2 دقیقه

قرمزی و جوش داخل دهان علامت جدید کووید 19

در حالی که بثورات و التهابات پوستی خیلی وقت است که به کووید ۱۹ گره خورده است، پزشکان در اسپانیا گزارش می‌دهند که بثورات و جوش داخل دهان نیز در برخی از بیماران رخ می‌دهد. برای آشنایی با یکی از علامت‌های جدید ویروس کرونا یعنی اثرات کرونا بر دهان با ما همراه باشید:

یک متخصص پوست و موی آمریکایی گفته است: این بثورات از نظر پزشکی به عنوان enanthem شناخته می‌شوند و جای تعجب ندارد که در صورت ابتلا به COVID-19 ظاهر ‌شوند.

دکتر میشل گرین توضیح می‌دهد که: “enanthem، بثورات و قرمزی (نقاط کوچک و جوش‌مانند) روی غشاهای مخاطی است و در بیمارانی که عفونت‌های ویروسی مانند آبله مرغان و بیماری دست، پا و دهان دارند، بسیار متداول است. تأثیر بر غشاهای مخاطی ویژگی و مشخصهٔ بسیاری از بثورات و راش‌های ویروسی است.”

مطالعهٔ جدید اسپانیایی در 15 ژوئیه در JAMA Dermatology منتشر شد. محققان 21 بیمار را که در اوایل ماه آوریل به COVID-19 مبتلا شده و علائم پوستی را نیز نشان داده بودند، مورد بررسی قرار دادند.

شش نفر (29٪) از این بیماران، در قسمت داخلی دهانشان enanthem (قرمزی و جوش در دهان) داشتند. به گفتهٔ این تیم، بیماران مبتلا 40 تا 69 سال سن داشتند و چهار نفر از این شش نفر زن بودند.

بثورات و جوش‌های دهان از دو روز قبل از شروع سایر علائم کرونا تا 24 روز پس از آن، و به طور متوسط حدود 12 روز پس از شروع علائم ظاهر می‌شوند.

در بیشتر موارد، به نظر نمی‌رسد که enanthem به داروهایی که بیماران مصرف می‌کردند مریوط باشد، و این تصور را که کروناویروس جدید باعث ایجاد لکه‌های قرمز است‌، تقویت می‌کند.

میزان شایع بودن این علامت در بیماری کووید ۱۹ هنوز مشخص نیست، زیرا به دلیل نگرانی‌های ایمنی‌، فضای داخل دهان بسیاری از بیماران مشکوک یا تأییدشدهٔ کووید ۱۹ معاینه و بررسی نمی‌شود.

 

منبع:

اثرات کرونا بر دهان

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟