کاهش وزن ناگهانی

کاهش وزن ناگهانی یا کاهش وزن ناخواسته – به‌ویژه اگر چشمگیر یا مداوم باشد – ممکن است نشانهٔ یک اختلال پزشکی نهفته باشد.

اینکه کدام کاهش وزن ناگهانی موجب نگرانی پزشکی می‌شود، واضح نیست. اما بسیاری از پزشکان در صورت از دست دادن بیش از 5 درصد از وزن طی شش ماه تا یک سال، به‌خصوص اگر فرد مسن باشد، موافق بررسی‌های پزشکی هستند. برای مثال، کاهش 5 درصدی وزن در کسی که 72 کیلوگرم وزن دارد، 3.6 کیلوگرم و در کسی که 90 کیلوگرم باشد، 4.5 کیلوگرم است.

وزن شما به میزان جذب کالری، میزان فعالیت، سلامت عمومی، سن، جذب مواد مغذی و عوامل اقتصادی و اجتماعی شما بستگی دارد.

 

دلایل

کاهش وزن ناگهانی، دلایل پزشکی و غیرپزشکی زیادی دارد. در اغلب موارد، ترکیبی از چیزها منجر به کاهش کلی سلامتی و کاهش وزن مرتبط با آن می‌شود. گاهی اوقات دلیل مشخصی یافت نمی‌شود.

معمولاً، یک سرطان تشخیص‌داده‌نشده علاوه بر کاهش وزن ناگهانی، علائم یا نتایج غیرطبیعی آزمایش‌ها را هم در بر خواهد داشت.

 

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

در صورت وجود کاهش وزن ناخواسته و نگرانی از این موضوع، با پزشک خود مشورت کنید. به عنوان یک قاعدهٔ سر انگشتی، از دست دادن بیش از 5 درصد از وزن در طی 6 تا 12 ماه، ممکن است نشان‌دهندهٔ وجود یک مشکل باشد. در صورتی که سن شما بالاست و مشکلات سلامتی زمینهای جدی یا زیادی دارید، حتی میزان کاهش وزن کمتر هم ممکن است مهم باشد.

پزشک برای مشخص کردن اینکه چه چیزی باعث کاهش وزن شما شده است، اقداماتی را انجام خواهد داد. اقدامات اولیه شامل یک تاریخچهٔ دقیق، معاینهٔ بدنی و ارزیابی‌های آزمایشگاهی اساسی است. معمولاً اسکن‌های تصویربرداری، جز در مواردی که شماری از سرنخ‌های دیگر در این زمینه وجود داشته باشند، برای تشخیص سرطان‌های پنهان مفید نیستند.

گاهی اگر ارزیابی اولیه منفی باشد، گام منطقی بعدی، منتظر ماندن به همراه مراقبت برای یک تا شش ماه است. ممکن است برای جلوگیری از کاهش وزن بیشتر یا بازیابی وزن ازدست‌رفته، به رژیم غذایی خاصی احتیاج داشته باشید.