کاهش میزان هموگلوبین

کاهش میزان هموگلوبین معمولاً در نتیجهٔ آزمایش خون مشاهده می‌شود. هموگلوبین (Hb یا Hgb) پروتئینی در سلول‌های قرمز خون است که اکسیژن را به سراسر بدن منتقل می‌کند.

در بسیاری از موارد، کاهش میزان هموگلوبین تنها اندکی پایین‌تر از حد نرمال است و بر احساس شما تأثیر نمی‌گذارد. درصورتی‌که این وضعیت شدیدتر شده و باعث بروز علائمی شود، کاهش تعداد هموگلوبین می‌تواند نشانگر وجود کم‌خونی باشد.

به‌طور کلی کاهش میزان هموگلوبین ، به صورت مقدار کمتر از 13.5 گرم هموگلوبین در هر دسی‌لیتر (135 گرم در لیتر) از خون برای آقایان و کمتر از 12 گرم در هر دسی‌لیتر (120 گرم در لیتر) برای خانم‌ها، تعریف می‌شود. در کودکان، بسته به سن و جنس، تعریف متفاوت است. میزان آستانه از یک آزمایشگاه تا آزمایشگاه پزشکی دیگر اندکی متفاوت است.

 

دلایل

کاهش طبیعی میزان هموگلوبین

کاهش خفیف تعداد هموگلوبین، همیشه نشانهٔ بیماری نیست و ممکن است در برخی افراد طبیعی باشد. زنان باردار معمولاً تعداد هموگلوبین پایینی دارند.

 

کاهش میزان هموگلوبین همراه با بیماری‌ها و شرایط

کاهش میزان هموگلوبین می‌تواند همراه با بیماری یا وضعیتی باشد که باعث شود بدن شمار اندکی از گلبول‌های قرمز داشته باشد. این مسئله در صورتی رخ می‌دهد که:

  • بدن گلبول‌های قرمز كمتری نسبت به حد معمول تولید كند.
  • بدن گلبول‌های قرمز را سریع‌تر از آنچه تولید می‌شود از بین ببرد.
  • خونریزی رخ دهد.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

آزمایش‌های هموگلوبین بنا به دلایل بسیاری مانند غربالگری یا کمک به تشخیص بیماری و نظارت بر پاسخ به درمان، انجام می‌شوند. برخی افراد هنگام مراجعه برای اهدای خون متوجه پایین بودن هموگلوبین خود می‌شوند. اگر به شما گفته شده به دلیل پایین بودن هموگلوبین قادر به اهدای خون نیستید، با پزشک خود ملاقات کنید.

 

در صورت داشتن علائم و نشانه‌های زیر، با پزشک خود ملاقات کنید

اگر علائم و نشانه‌هایی از کمبود هموگلوبین دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. این علائم و نشانه‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • ضعف
  • پوست و لثه های رنگ پریده
  • تنگی نفس
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم

 

ممکن است پزشک برای تشخیص اینکه آیا علائم و نشانه‌های مشاهده‌شده ناشی از کاهش میزان هموگلوبین هستند و یا به دلیل موارد دیگری رخ داده‌اند، انجام آزمایش خون کامل را تجویز کند.

در‌صورتی‌که آزمایش نشان‌دهندهٔ پایین بودن تعداد هموگلوبین باشد، برای تعیین علت، احتمالاً به انجام آزمایش‌های بیشتری نیاز خواهید داشت. سپس پزشک شما می‌تواند نتیجه را برای شما توضیح دهد.