کاهش تعداد گلبول های سفید خون

کاهش تعداد گلبول های سفید خون (لکوپنی)، به معنی کاهش سلول‌های مبارزه‌کننده با بیماری (لکوسیتها) در خون است. لکوپنی تقریباً همیشه مربوط به کاهش نوع خاصی از گلبول‌های سفید (نوتروفیل) است.

تعریف تعداد پایین گلبول‌های سفید خون از یک روش تا روش پزشکی دیگر متفاوت است. به‌طور کلی، برای بزرگسالان تعداد کمتر از 4000 گلبول سفید در هر میکرولیتر خون، به‌عنوان تعداد پایین گلبول‌های سفید در نظر گرفته می‌شود. برای کودکان، این مرز با افزایش سن تغییر می‌کند.

پایین بودن تعداد گلبول‌های سفید خون از حد نرمال، در برخی افراد که از جهات دیگر سالم هستند طبیعی است.

 

علل

گلبول‌های سفید در مغز استخوان (بافت اسفنجی واقع در برخی از استخوان‌های بزرگ‌تر) تولید می‌شوند. این عارضه معمولاً ناشی از موارد زیر است:

  • عفونت‌های ویروسی که به‌طور موقت عملکرد مغز استخوان را مختل می‌کنند.
  • برخی از ناهنجاری‌های بدو تولد (مادرزادی) که عملکرد مغز استخوان را کاهش می‌دهند.
  • سرطان یا سایر بیماری‌هایی که منجر به بروز آسیب به مغز استخوان می‌شوند.
  • اختلالات خودایمنی که گلبول‌های سفید خون یا سلول‌های مغز استخوان را از بین می‌برد.
  • عفونت‌های شدید که گلبول‌های سفید خون را سریع‌تر از آنکه تولید شوند، استفاده می‌کند.
  • داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها که گلبول‌های سفید خون را از بین می‌برند.
  • سارکوئیدوز (تجمعاتی از سلول‌های التهابی در بدن).

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

معمولاً کاهش تعداد گلبول های سفید خون هنگامی مشخص می‌شود که پزشک دستور انجام آزمایش برای بیماری‌ای را که در حال حاضر به آن مبتلا هستید می‌دهد. این مسئله به‌ندرت یافته‌ای غیرمنتظره یا اتفاقی است.

با پزشک در مورد نتایج آزمایش خود صحبت کنید. کاهش تعداد گلبول های سفید خون همراه با نتایج آزمایش‌های دیگر، ممکن است علت بیماری شما را نشان دهد. ممکن است پزشک آزمایش‌های دیگری را برای بررسی بیشتر وضعیت شما پیشنهاد کند.

از آنجا که پایین بودن شدید تعداد گلبول های سفید خون شما را در برابر عفونت‌ها آسیب‌پذیر می‌کند، از پزشک خود در مورد اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیر سؤال کنید. همیشه دستان خود را به‌طور منظم و کامل بشویید. همچنین ممکن است به شما توصیه شود از ماسک صورت استفاده کرده و از افرادی که سرماخوردگی یا بیماری دیگری دارند دوری کنید.