پوسته پوسته شدن پوست

پوسته پوسته شدن پوست، آسیبی ناخواسته و به دلیل از دست دادن لایهٔ رویی پوست (اپیدرم) است. ممکن است به خاطر آسیب مستقیم پوست، مانند آفتاب‌سوختگی یا عفونت روی دهد، همچنین ممکن است نشانه‌ای از اختلال سیستم ایمنی یا بیماری دیگری باشد.

ممکن است همراه با این عارضه، جوش، خارش، خشکی و دیگر مشکلات محرک پوست نیز رخ دهند.

از آنجا که شماری از بیماری‌ها – که برخی از آن‌ها شدید هستند – می‌توانند باعث ایجاد این مشکل شوند، تشخیص سریع آن مهم است.

 

علل

پوست شما به طور مرتب در معرض عوامل محیطی گوناگونی قرار دارد که می‌توانند موجب تحریک و آسیب آن شوند. این عوامل شامل خورشید، باد، گرما، خشکی و رطوبت زیاد است.

تحریک مکرر می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. در نوزادانی که قبل از تاریخ به دنیا آمدنشان، به دنیا آمده‌اند، بروز این مشکل طبیعی است.

این مشکل همچنین می‌تواند ناشی از بیماری یا وضعیتی باشد که ممکن است در ناحیه‌ای غیر از پوست شما آغاز شده باشد. این نوع پوسته پوسته شدن اغلب با خارش همراه است.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

این مشکل ناشی از خشکی پوست یا آفتاب‌سوختگی جزئی، احتمالاً با لوسیون‌های بدون نسخه بهبود می‌یابد و معمولاً به درمان پزشکی احتیاج ندارد. اگر در مورد علت این مشکل مشکوک هستید یا اگر بیماری شدید است، قبل از استفاده از لوسیون‌های بدون نسخه یا انجام درمان‌های خانگی با پزشک خود تماس بگیرید.