پتاسیم پایین (هیپوکالمی)

پتاسیم پایین (هیپوکالمی) به میزان پتاسیم پایین‌تر از حد نرمال در جریان خون اشاره دارد. پتاسیم به رساندن سیگنال‌های الکتریکی به سلول‌های بدن کمک می‌کند و برای عملکرد مناسب سلول‌های عصبی و عضلات، به ویژه سلول‌های ماهیچهٔ قلب بسیار مهم است.

به طور معمول، سطح پتاسیم خون بین 3.6 تا 5.2 میلی‌مول در لیتر است. سطح بسیار پایین پتاسیم (کمتر از 2.5 میلی‌مول در لیتر) می‌تواند خطرناک باشد و نیازمند رسیدگی فوری پزشکی است.

 

علل

پتاسیم پایین (هیپوکالمی) دلایل زیادی دارد. شایع‌ترین علت آن، از دست دادن بیش از حد پتاسیم در ادرار، به دلیل داروهای تجویزشده برای افزایش ادرار هستند. این داروها که به عنوان قرص‌های آب یا ادرارآور نیز شناخته می‌شوند، اغلب برای افرادی که فشار خون بالا یا بیماری قلبی دارند تجویز می‌شود.

استفراغ، اسهال یا هر دو می‌توانند منجر به دفع مفرط پتاسیم از دستگاه گوارش شوند. گاهی اوقات، کمبود پتاسیم به دلیل عدم دریافت پتاسیم کافی در رژیم غذایی ایجاد می‌شود.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

در بیشتر موارد، پتاسیم پایین با انجام آزمایش خونی که به خاطر بیماری یا به دلیل مصرف داروهای مدر گرفته می‌شود، مشخص می‌شود. اگر از جنبه‌های دیگر مشکلی نداشته باشید، پتاسیم پایین به ندرت منجر به ایجاد علائم مجزا از قبیل گرفتگی عضلات می‌شود.

علائم پتاسیم پایین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ضعف
  • خستگی
  • گرفتگی عضلات
  • یبوست

ضربان غیرطبیعی قلب (آریتمی) نگران‌کننده‌ترین عارضهٔ سطح بسیار پایین پتاسیم، به ویژه در افراد دارای بیماری قلبی زمینه‌ای است.

با پزشکتان در مورد نتایج آزمایش خون خود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد دارویی را که سطح پتاسیم شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تغییر دهید، یا شرایط پزشکی دیگری را که باعث پایین آمدن میزان پتاسیم می‌شود، درمان کنید.

درمان پتاسیم پایین با درمان علت زمینه‌ای صورت می‌گیرد و ممکن است شامل مکمل‌های پتاسیم باشد. بدون مشورت با پزشک خود از مکمل‌های پتاسیم استفاده نکنید.