پتاسیم بالا (هایپرکالمی)

هایپرکالمی اصطلاحی پزشکی است که برای توصیف سطح پتاسیم بالاتر از حد طبیعی موجود در خون به کار می‌رود. پتاسیم ماده‌ای شیمیایی است که برای عملکرد سلول‌های عصبی و عضلانی از جمله سلول‌های قلب بسیار حیاتی است.

سطح پتاسیم خون به طور معمول 3.6 تا 5.2 میلی‌گرم در لیتر (میلی‌مول در لیتر) است. داشتن سطح پتاسیم خون بالاتر از 6.0 میلی مول در لیتر می‌تواند خطرناک باشد و معمولاً نیاز به درمان فوری دارد.

 

علل

در اغلب موارد گزارش پتاسیم خون بالا، هایپرکالمی واقعی نیست. درعوض، ممكن است در اثر پارگی گلبول‌های خون در نمونهٔ خون در حین یا اندكی پس از گرفتن خون ایجاد شود. سلول‌های آسیب‌دیده، پتاسیم خود را در نمونه آزاد می‌کنند. این شرایط حتی اگر سطح پتاسیم در بدن واقعا طبیعی باشد، به غلط باعث افزایش مقدار پتاسیم در نمونهٔ خون می‌شود. در صورت مشکوک بودن به این مسئله، نمونهٔ خون دیگری گرفته می‌شود.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

معمولاً پتاسیم بالا هنگامی تشخیص داده می‌شود که پزشک معالج برای تشخیص بیماری‌ای که در حال حاضر به آن مبتلا هستید و یا داروهایی که مصرف می‌کنید، دستور انجام آزمایش خون بدهد.

با پزشک خود در مورد نتایج به دست‌آمده صحبت کنید. ممکن است لازم باشد دارویی را که بر سطح پتاسیم شما تأثیر می‌گذارد، تغییر دهید؛ یا ممکن است نیاز به درمان بیماری دیگری که باعث بالا رفتن سطح پتاسیم شما می‌شود، داشته باشید. درمان پتاسیم بالا اغلب برای رفع بیماری زمینه‌ای انجام می‌شود. در بعضی موارد، ممکن است به داروهای اورژانسی یا دیالیز احتیاج داشته باشید.

 

اگر علائم هیپرکالمی دارید، به ویژه اگر به بیماری کلیوی مبتلا هستید یا داروهای افزایش سطح پتاسیم را مصرف می‌کنید، سریعاً با پزشک تماس بگیرید. هایپرکالمی بیماری‌ای جدی و به طور بالقوه مهلک است.

این شرایط می‌تواند موارد زیر را در پی داشته باشد:

  • خستگی عضلانی
  • ضعف
  • فلج
  • ضربان قلب غیرطبیعی (آریتمی)
  • حالت تهوع