ترشحات نوک پستان

ترشحات نوک پستان به هر مایعی که از نوک پستان خارج شود، اشاره دارد.

ترشحات نوک پستان در زنانی که باردار یا شیرده هستند طبیعی است و در زنانی که باردار یا شیرده نیستند کمتر شایع است. اما عاقلانه است هرگونه ترشح غیرمنتظره از پستان توسط پزشک ارزیابی شود. ترشحات نوک پستان در مردان تحت هر شرایطی می‌تواند یک مشکل باشد و نیاز به ارزیابی بیشتر دارد.

چه به‌صورت خودبه‌خود و چه هنگامی که نوک پستان‌ها یا سینه‌ها را فشار دهید، ممکن است یکی از پستان‌ها یا هردوی آن‌ها ترشح داشته باشند. ترشح نوک پستان ممکن است شیری، شفاف، زرد، سبز، قهوه‌ای یا خونی باشد. ترشحات غیرشیری از طریق همان سوراخ‌های نوک پستان که شیر را حمل می‌کنند، خارج می‌شوند. غلظت ترشح نوک سینه می‌تواند متفاوت باشد و ممکن است غلیظ و چسبنده یا رقیق و آبکی باشد.

 

دلایل

ترشح نوک پستان بخشی از عملکرد طبیعی پستان در دوران بارداری یا شیردهی است و ممکن است با تغییرات هورمون‌های قاعدگی و تغییرات فیبروکیستی همراه باشد. ترشح شیری پس از شیردهی معمولاً هر دو سینه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند تا دو یا سه سال پس از پایان شیردهی ادامه یابد.

پاپیلوما یک تومور غیرسرطانی (خوش‌خیم) است که می‌تواند با ترشح خونی همراه باشد. این تومور به‌صورت خودبه‌خودی ظاهر می‌شود و یک مجرای منفرد را درگیر می‌کند. اگرچه ممکن است ترشح خونی به‌خودی‌خود رفع شود، اما این وضعیت نیازمند ارزیابی ناحیهٔ پشت و اطراف نوک پستان توسط سونوگرافی یا ماموگرام است. اگر سونوگرافی نشان‌دهندهٔ یک ضایعه درون مجرای شیری باشد، ممکن است برای اطمینان از تشخیص پاپیلوما یا پیش‌گیری از سرطان، نیاز به نمونه‌برداری باشد.

در اغلب موارد ترشحات نوک پستان از یک وضعیت خوش‌خیم ناشی می‌شود، با این حال سرطان سینه محتمل است، به‌خصوص اگر:

  • توده‌ای در سینه دیده ‌شود
  • تنها یک پستان درگیر است
  • ترشح حاوی خون بوده یا شفاف است
  • ترشح خودبه‌خود و مداوم است
  • ترشح تنها یک مجرای واحد را تحت تأثیر قرار داده است

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

ترشح نوک پستان به‌ندرت نشانهٔ سرطان سینه است، اما ممکن است نشانهٔ بیماری زمینه‌ای باشد که احتیاج به درمان دارد.

اگر هنوز عادت ماهانه دارید و ترشح نوک سینهٔ شما به‌خودی‌خود پس از سیکل قاعدگی بعدی برطرف نشد، برای بررسی آن با پزشک خود ملاقات کنید. اما اگر یائسگی شما تمام شده است و ترشحات خودبه‌خودی نوک پستان در یک سینه وجود دارد و دارای مجرای منفرد است، برای بررسی بیشتر سریع به پزشک مراجعه کنید.

در ضمن، از تحریک نوک سینه، از جمله بررسی‌های مکرر برای ترشح، خودداری کنید، زیرا تحریک در واقع باعث ادامه یافتن ترشحات می‌شود.