بالا بودن تعداد گلبولهای قرمز

بالا بودن تعداد گلبولهای قرمز، افزایش سلول‌های حامل اکسیژن در جریان خون است. گلبول‌های قرمز خون اکسیژن را از ریه‌ها به بافت‌های مختلف بدن منتقل می‌کنند. شمار گلبول های قرمز خون بالا می‌تواند ناشی از بیماری‌ای باشد که میزان اکسیژن را محدود می‌کند یا وضعیتی که باعث افزایش مستقیم تولید گلبول‌های قرمز می‌شود.

تعریف تعداد گلبول‌های قرمز خون بالا از یک روش تا روش پزشکی دیگر متفاوت است. به‌طور کلی دامنهٔ طبیعی این سلول‌ها در بزرگسالان ۴.۳۵ تا ۵.۶۵ میلیون گلبول قرمز در هر میکرولیتر خون (mCL) خون برای مردان و 3.92 تا 5.13 میلیون گلبول قرمز در هر میلی‌لیتر خون برای زنان در نظر گرفته شده است. در کودکان، آستانهٔ شمارش گلبول های قرمز بالا با توجه به سن و جنس متفاوت است.

 

علل

شمار بالای گلبول های قرمز ممکن است در اثر کمبود اکسیژن، بیماری کلیوی یا سایر مشکلات ایجاد شود.

 

سطوح اندک اکسیژن

ممکن است بدن تولید گلبول‌های قرمز را برای جبران هرگونه بیماری که میزان پایین اکسیژن را در پی دارد، افزایش دهد.

 

داروهای تقویت‌کنندهٔ عملکرد

برخی داروهای خاص تولید گلبول‌های قرمز را تحریک می‌کنند.

 

بیماری کلیوی

به‌ندرت در بعضی از سرطان‌های کلیه و بعضاً بعد از پیوند کلیه، کلیه‌ها ممکن است اریتروپویتین زیادی تولید کنند. این امر باعث افزایش تولید گلبول‌های قرمز می‌شود.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

شمار بالای گلبول های قرمز خون معمولاً هنگامی تشخیص داده می‌شود که پزشك انجام آزمایش‌هایی را برای تشخیص بیماری‌ای كه فرد به آن مبتلا است، تجویز کرده است. با پزشک خود در مورد چگونگی نتایج آزمایش صحبت کنید. شمار بالای گلبول های قرمز خون و نتایج حاصل از آزمایش‌های دیگر ممکن است علت بیماری را مشخص کند. ممکن است پزشک برای کنترل بیماری شما انجام آزمایش‌های تکمیلی را پیشنهاد دهد.