زمان مطالعه: 3 دقیقه
آشنایی بیشتر با سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر ای همزمان با 8 نوامبر 1895 مصادف با 17 آبان در روز جهانی رادیولوژی

درست 124 سال پیش در این روز ویلهلم کنرادرونتگن موفق به کشف پرتو x شد، کشفی که میتوان آن را یکی از بزرگترین اتفاقات علم پزشکی نامید که این پیشرفت بسیار قابل توجه در تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها بود. امروزه استفاده از خدمات پاراکلینیک رادیولوژی به بخشی جدایی ناپذیر در درمان بیماری ها تبدیل شده است.

ابزارهای مختلف تشخیصی در رادیولوژی با استفاده از پرتوهای x ، اولتراسوند و امواج الکترومغناطیسی، راهنمایی برای متخصصین در تشخیص گذاری بیماری ها و برنامه ریزی برای درمان آن ها به شمار می رود. ابزارهای مختلف از قبیل رادیوگرافی های ساده و رنگی، سی تی اسکن های بدون تزریق و با تزریق، سونوگرافی های ساده و سه بعدی داپلر و انواع اعمال اینترونشنال و MRI مهمترین ابزارهایی هستند که تا بحال یا خودتان از اطرافیان تان از آنها بهره گرفته اند.

نکته قابل توجهی که در این مورد میتوان گفت این است که رونتگن به صورت کاملاً اتفاقی موفق به کشف اشعه x شد. به این صورت که وقتی یک سنگ حاوی اورانیوم به همراه یک فیلم خام عکاسی در کشوی میز کارش قرار داشت بعد از چند روز متوجه شد که عکس سنگ بر روی فیلم ظاهر شده است. طی آزمایشاتی که بعد از این اتفاق صورت داد موفق به کشف اشعه ای شد که به سبب عدم آشنائی با ویژگی های آن این پرتو را x یا مجهول نامید.

تصویربرداری در محب

با توجه به رشد این بخش از پزشکی  مجموعه محب نیز در گسترش فعالیت های خود نگاهی ویژه به این موضوع داشته است تا بتواند به امکان تشخیص گذاری هرچه دقیق تر بیماری ها با استفاده از تکنولوژی های مطرح جهانی را فراهم نموده باشد.

۵ بخش سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر ای و سنجش تراکم استخوان و رادیوگرافی در بیمارستان محب مهر آماده کمک به بیماران و پزشکان می باشد. شما هم می توانید یکی از حدود ۶۰ هزار بیماری باشید که سالانه در بخش تصویربرداری بیمارستان محب مهر خدمت دریافت می کنند.

 

سونوگرافی

در بخش سونوگرافی به عنوان یک روش مکمل تشخیصی در کنار دیگر روش های تشخیصی است که در آن مشاهده و بررسی اعضای بدن تحت امواج با فرکانس بالا صورت میگیرد با استفاده از دستگاه های مدرن سونوگرافی معمولی و یا داپلر رنگی تشخیص طیف وسیعی از بیماری ها مقدور می شود. مانند:

  • سونوگرافی معمولی مانند : کلیه ها،مثانه،کبد و کیسه صفرا و غیره
  • سونوگرافی داپلر مانند : داپلر رنگی کلیه ها،داپلر کلیه پیوندی،داپلر عروق و اندام ها و …
  •  اعمال اینترونشنال ( مداخله ای) نظیر : بیوپسی کبد،بیوپسی پروستات،تخلیه کیست،تعبیه نفروستومی و … انجام میشود.

برای آگاهی بیشتر برای مراجعه یا  آمادگی های لازم قبل از انجام سونوگرافی صفحه سونوگرافی در بیمارستان محب مهر را بخوانید.

سی تی اسکن

سی تی اسکن یکی از روش های تصویر برداری پزشکی بعد از رادیو گرافی ساده می باشد که در آن برای ساخت تصویر از اشعه X استفاده می شود . سی تی اسکن در مقایسه با رادیوگرافی معمولی می تواند تصاویر ارگانهای داخلی ، استخوان ، بافت نرم و عروق خونی را با وضوح و جزئیات بیشتر بصورت مقطعی نشان دهد.

برای آگاهی بیشتر برای مراجعه یا  آمادگی های لازم قبل از انجام سی تی اسکن صفحه سی تی اسکن در بیمارستان محب مهر را بخوانید.

 

ام آر ای

یکی از جدید ترین و پیشرفته ترین روش های تشخیصی MRI می باشد در بیمارستان محب مهر انواع :

  • MRI از تمامی اندام ها ، مفاصل و بافتهای بدن با و بدون تزريق
  • MRI از تمامی عروق بدن (MRA وMRV)
  • MRI از سیستم ادراری کلیه ها و مثانه MRV

انجام می شود.

برای آگاهی بیشتر برای مراجعه یا  آمادگی های لازم قبل از انجام ام ار آی صفحه ام ار آی در بیمارستان محب مهر را بخوانید.

اخبار مشابه