زمان مطالعه: 3 دقیقه

 

روز جهانی فشارخون،27 اردیبهشت ماه 1401، مصادف با 17 ماه می

 

بیماری فشار خون بالا، اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مزمن کلیه و سکته‌ مغزی در جهان و ایران می‌باشد. در سال 2017، بالغ بر 10 میلیون نفر در جهان به علل مرتبط با فشار خون بالا جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس نتایج پیمایش ملی بیماری‌های غیرواگیر در سال 1399 بیش از 32 % افراد 18 سال و بالاتر کشور دچار فشارخون بالا می‌باشند.( فشارخون سیستولیک 140 میلی متر جیوه و بالاتر یا فشار خون دیاستولیک 90 میلی متر جیوه و بالاتر). متأسفانه علیرغم افزایش آگاهی طی سالیان اخیر، میزان آگاهی مردم از ابتلا به این بیماری همچنان در سطح پایین قرار داشته است ( 62%) و حدود نیمی از مبتلایان تحت درمان قرار دارند و حدود 42% درمان موثر دریافت کرده اند.

نکته مهم برای پیشگیری و کنترل بیماری فشارخون بالا، بحث بدون علامت بودن اين بيمارى، عدم اطلاع  افراد مبتلا به فشارخون بالا از بيمارى و نيز عدم درمان صحیح و کنترل بیماری است. به همين دليل اين بيمارى به عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود. یکی از موانع مهم در کنترل موثر فشارخون بالا عدم اطلاع مردم از بالا بودن میزان فشارخون خودشان است. در حالی که فشارخون می‌تواند به سادگی در منزل یا در مراکز بهداشتی درمانی شناسایی شود. اين موضوع ضرورت توجه بيش از پيش به این بیماری را مطرح می‌کند. از اين رو توجه سازمان‌های بین‌المللی فشارخون نیز به اين موضوع معطوف شده و اتحادیه جهاني فشارخون بالا (WHL)، از سال  2005 میلادی بسیجی را راه اندازی کرده و روز 17 ماه مي سال ميلادي را روز جهانی فشارخون تعیین کرده است. هدف از این بسیج سالانه، ارتقای آگاهی و درک مفهوم فشارخون بالا با شعار:

 

 

” با اندازه گیری دقیق فشارخون و کنترل مطلوب آن، زندگی باکیفیت و عمر طولانی تری داشته باشید”

 

می‌باشد. این روز یک فرصت برای برنامه ریزی و اجرای فعالیت هایی با تأکید بر شعار سالانه و در راستای اطلاع رسانی وارتقای آگاهی عمومی و تشویق افراد برای پیشگیری از  بیماری فشارخون بالا در طول سال صورت می گیرد.

در دوران پاندمی کووید 19، بیماران مبتلا به فشارخون بالا با تهدید بیشتری مواجه هستند. چرا که از یک سو درصورت ابتلا به بیماری کووید-19 دچار عوارض شدیدتری می‌شوند و از سوی دیگر ممکن است مراقبت بموقع دریافت نکنند. لذا باید توجه ویژه‌ای به ارتقای آگاهی عمومی و بیماران در خصوص بیماری فشارخون بالا و تشویق افراد به اندازه گیری دقیق و اطلاع از میزان فشارخون خود و دریافت درمان موثر برای کنترل مطلوب فشارخون، صورت گیرد.

 

روز جهانی فشارخون

 

 

توصیه‌های غذایی در فشار خون بالا

با وجودی که فشار خون بالا تقریباً یک مشکل شایع است، اما خبر خوب اینکه رژیم غذایی مناسب و اصلاح شیوه زندگی می‌تواند به حفظ فشار خون در محدوده سالم کمک کند. از آنجایی که اضافه وزن خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهد، بنابراین یک توصیه علمی برای کاهش فشار خون، کاهش وزن است. مطالعات نشان می‌دهد که کاهش وزن 10 درصدی وزن بدن، منجر به کاهش فشار خون می‌شود. برای بهبود فشار خون رژیم غذایی DASH پیشنهاد می‌شود. این رژیم، یک الگوی غذایی سالم است که بر روی غذاهایی چون غلات کامل، سبزیجات، میوه‌ها، لبنیات کم چرب، حبوبات، منابع پروتئین‌های بدون چربی تمرکز کرده و در عین حال سدیم و قند اضافه را محدود می‌کند.

 

توصیه‌های غذایی

  • افزایش مصرف منابع پتاسیم:

غذاهای گیاهی، سبزیجات، میوه بخورید. میوه‌ها و سبزیجات، سرشار از پتاسیم هستند. این ماده معدنی به تعادل میزان سدیم در سلول‌های شما کمک کرده و فشار خون را کنترل می‌کند.

دریافت منابع غذایی پتاسیم را در رژیم‌تان افزایش دهید. میوه‌هایی مثل موز، زرد آلو، پرتقال،گوجه فرنگی، کنگر فرنگی، سیب زمینی، اسفناج، کدو حلوایی، سبزیجات سبز برگدار، آووکادو  توصیه می‌شوند.

  • کاهش منابع غذایی سدیم:

جهت کاهش مصرف سدیم دریافتی به این توصیه‌ها دقت نمایید:

مسئله این است که سدیم در بسیاری از مواد غذایی که می‌خوریم از سبزیجات گرفته تا یک کراکر وجود دارد اما در هر حال به منظور کنترل دریافت سدیم پیشنهاد می‌شود:

  • غذاهای فراوری شده، فست فود … مصرف نکنید.
  • در هنگام خرید از فروشگاه، غذاهای با لیبل کم سدیم و بسیار کم سدیم را خریداری کنید.

(غذاهای کم سدیم در هر 100 گرم شان کمتر از 140 میلی‌گرم سدیم دارند و غذاهای بسیار کم سدیم در هر 100 گرم شان کمتر از 35 میلی‌گرم سدم وجود دارد.)

  • نمکدان را از سر میز غذا کلاً حذف نمایید.
  • برای پخت غذا از چاشنی‌های دیگر به جای نمک مانند فلفل، لیمو، سیر، سبزیجات معطر، آبلیمو، آبغوره و… استفاده نمایید.
  • کنسرو مصرف نکنید، به جای مصرف کنسرو سبزیجات از سبزیجات تازه یا فریز شده استفاده نمایید.

 

برای کنترل فشار خونتان ورزش کنید:

 

تحقیقات نشان می‌دهد ورزش منظم می‌تواند به اندازه داروی فشار خون ،فشار شما را کاهش دهد. پیشنهاد می‌شود روزانه 30 دقیقه ورزش کنید. این 5 ورزش برای تنظیم فشار خون مورد تایید هستند.

  • پیاده روی
  • انجام تمرینات قدرتی مانند پیلاتس
  • یوگا
  • شنا کردن
  • دوچرخه سواری

 


 

منبع:
  •  Dietary Guideline for Americans

 

اخبار مشابه