زمان مطالعه: 4 دقیقه

بعضی از ما عادت کردیم که مدت‌های طولانی روی صندلی خود بنشینیم اما آیا زیاد نشستن برای سلامتی مضر است؟ بهتر است بدانید زیاد نشستن حتی باعث آسیب به قلب شما می‌شود. برای آشنایی با این عوارض با ما همراه باشید:

 

به قلب شما آسیب می‌رساند

دانشمندان برای اولین بار، در مطالعه‌ای که دو گروه مشابه  را مقایسه کردند، متوجه وجود مشکلی شدند. این دو گروه شامل رانندگان وسایل حمل و نقل، که بیشتر روز را می‌نشینند و نگهبانان بودند، که بیشتر روز را نمی‌نشستند. اگرچه رژیم غذایی و سبک زندگی آن‌ها بسیار شبیه هم بود، افرادی که بیشتر در حالت نشسته بودند تقریباً دو برابر بیشتر از کسانی که این‌طور نبودند به بیماری قلبی مبتلا شدند.

 

 

می‌تواند زندگی شما را کوتاه کند

اگر به‌طور مداوم در حالت نشسته‌اید و کمتر از جای خود بلند می‌شوید، احتمال اینکه زودتر به هر علتی فوت کنید، وجود دارد. در این حالت فرقی نمی‌کند که هر روز ورزش کنید یا خیر. البته، این بهانه‌ٔ مناسبی برای ورزش نکردن نیست. اگر ورزش و فعالیت بدنی خود را حذف کنید، ممکن است زمان شما حتی کوتاه‌تر نیز بشود.

 

احتمال ابتلا به زوال عقل بیشتر می‌شود

اگر بیش از حد بنشینید، مغز شما ممکن است دقیقاً مانند یک فرد مبتلا به زوال عقل بشود. نشستن همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، سکتهٔ مغزی، فشار خون بالا و کلسترول بالا را افزایش می‌دهد که همگی در این بیماری نقش دارند. حرکت و فعالیت در طول روز حتی بیش از انجام ورزش می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به این بیماری‌ها و مشکلات کمک کند.

 

اثرات تمرین و ورزش در باشگاه را از بین می‌برد

رفع و جبران اثرات نشستن زیاد با ورزش، سخت است. حتی اگر 7 ساعت در هفته ورزش کنید که از میزان پیشنهادی 2 تا 3 ساعت خیلی بیشتر است، نمی‌توانید اثرات 7 ساعت نشستن مکرر را از بین ببرید. اثرات تمرین و ورزش در باشگاه را با نشستن مداوم از بین نبرید. به حرکت و فعالیت خود در طول روز ادامه دهید.

 

احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد

بله. اگر تمام روز را بنشینید، به احتمال زیاد به دیابت مبتلا خواهید شد. و این تنها به علت عدم سوزاندن و مصرف کالری نیست، بلکه فقط نشستن عامل این ابتلا است. دلیل آن روشن نیست، اما پزشکان بر این باوراند که نشستن ممکن است نحوهٔ واکنش بدن شما به انسولین را، هورمونی که به بدن در سوزاندن قند و کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند، تغییر دهد.

 

ممکن است به ترومبوز ورید عمقی (DVT) مبتلا شوید

ترومبوز ورید عمقی لخته‌ای است که در پای شما و اغلب به دلیل عدم تحرک طولانی‌مدت ایجاد می‌شود. اگر لخته آزاد شده، حرکت نماید و در ریه قرار گیرد، می‌تواند مشکلی جدی ایجاد کند. ممکن است تورم و درد مشاهده نمایید، اما برخی از افراد هیچ علائمی ندارند. به همین دلیل است که بهتر است از نشستن‌های طولانی‌مدت اجتناب کنید.

 

اضافه وزن خواهید داشت

زیاد تلویزیون تماشا می‌کنید؟ ساعت‌ها در اینترنت جست‌وجو و گشت‌زنی می‌کنید؟ احتمال بیشتری دارد اضافه وزن داشته و یا چاق‌ شوید. اگر هر روز ورزش کنید، خوب است، اما تفاوت و تغییر محسوسی در اضافه وزنی که به دلیل تماشای زیاد تلویزیون ایجاد شده است، مشاهده نمی‌کنید.

 

اضطراب شما افزایش می‌یابد

ممکن است اغلب در حالت نشسته و مشغول فکر کردن و یا کار با گوشی موبایل یا لپ تاپ باشید. اگر این حالت خوابتان را مختل کرده باشد، می‌تواند شما را دچار اضطراب نیز بکند. همچنین، گذراندن زمان در تنهایی می‌تواند شما را از دوستان و عزیزانتان جدا نمونده، که این امر با اضطراب اجتماعی مرتبط است. دانشمندان هنوز در تلاش‌اند تا علت دقیق آن را کشف نمایند.

 

به کمر شما آسیب می‌رساند

وضعیت نشسته فشار زیادی را بر عضلات پشت، گردن و ستون فقرات وارد می‌کند. به دنبال یک صندلی ارگونومیک باشید، این بدان معنا است که صندلی شما می‌باست از ارتفاع مناسبی برخوردار باشد و پشت شما را در نقاط مناسب حمایت نماید. به یاد داشته باشید: مهم نیست که چقدر هنگام نشستن راحت‌اید، نشستن طولانی‌مدت به هیچ عنوان مناسب نیست. هر نیم ساعت به مدت یک تا دو دقیقه بلند شوید و حرکت نمایید تا ستون فقرات خود را در یک خط قرار دهید.

 

منجر به واریس می‌شود

نشستن طولانی‌مدت باعث جمع شدن خون در پاهای شما می‌شود. جمع شدن خون در پاها باعث ایجاد فشار بیشتر بر رگ‌ها می‌شود. این فشار می‌تواند تورم، پیچ‌خوردگی یا برآمدگی ایجاد نماید، همان چیزی که پزشکان به آن رگ‌های واریسی می‌گویند. همچنین ممکن است رگ‌های عنکبوتی و یا پارگی عروق خونی در این نواحی دیده شود. این حالت معمولاً جدی نیست، اما ممکن است ایجاد درد نماید. در صورت نیاز، پزشک می‌تواند گزینه‌های درمانی را به شما پیشنهاد کند.

 

اگر حرکت نکنید، ممکن است توانایی حرکت را از دست دهید

افراد مسنی که فعال نیستند ممکن است به پوکی استخوان (ضعف استخوان‌ها) مبتلا شوند و کم‌کم قادر به انجام کار‌های اساسی روزمرهٔ زندگی خود مانند حمام و یا دستشویی رفتن، نباشند. در حالی‌که انجام ورزش متعادل مانع از وقوع این حالت نمی‌شود، اما نیازی هم نیست که برای داشتن تحرک، فعالیتی مانند دویدن در ماراتن را انجام دهید. فقط به مدت طولانی ننشینید.

 

خطر ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد

احتمال ابتلا به سرطان رودهٔ بزرگ، آندومتر یا ریه در صورت نشستن طولانی‌مدت افزایش می‌یابد. هر چه بیشتر بنشینید، احتمال ابتلا بیشتر می‌شود. در زنان مسن احتمال ابتلا به سرطان پستان بیشتر می‌شود. اگر خیلی فعال باشید، فرقی در این موضوع ایجاد نمی‌کند. آنچه مهم است میزان نشستن شما است.

 

برای رفع این مشکل چه کار کنیم؟

حرکت روزانهٔ خود را بیشتر نمایید: بایستید و هر نیم ساعت بدن خود را بکشید. دوری در دفتر کار خود بزنید. گاهی کنار میز کار خود بایستید. کامپیوتر خود را بر روی جعبه‌ای قرار دهید تا در ارتفاع بالاتری باشد. تمام این موارد به شما کمک می‌کند تا جلوی تأثیرات منفی نشستن طولانی‌مدت را گرفته و شما را در مسیر سلامتی نگه ‌می‌دارد.

 


منبع:

آیا زیاد نشستن برای سلامتی مضر است؟ / آیا زیاد نشستن برای سلامتی مضر است؟

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟