زمان مطالعه: 3 دقیقه

هوای سرد باعث افزایش عفونتهای تنفسی فوقانی از جمله عطسه، سرفه و چرک میشود. این علایم باضافه سایر موارد سوال مشترکی را در ذهن بیماران ایجاد میکند : آیا میتوانم آنتی بیوتیک قوی مصرف کنم؟
جواب همیشه بله نیست.
بیماری و بیمار بودن ناخوشایند است، پس جای تعجب نیست که افراد به دنبال تسکین سریع درد با مصرف قرص باشند. اما وقتی صحبت از آنتی بیوتیک ها میشود، استفاده بیش از حد یک مسئله مهم است.

آنتی بیوتیک ها :
1- برای همه موارد موثر نیستند.

آنتی بیوتیک ها با عفونت های باکتریایی مبارزه میکنند، در حالیکه در برابر عفونت های ویروسی موثر نیستند. به عبارت دیگر، آنها در برابر آنفلوآنزا یا سرماخوردگی موثر نیستند. در یک نظرسنجی در سال 2012، از هر 3 آمریکایی یک نفر معتقد بود که آنتی بیوتیک ها برای درمان سرماخوردگی موثر هستند.

زمانیکه به پزشک مراجعه میکنید، در مورد همه علایم خود تا حد امکان بطور خاص صحبت نمایید تا پزشک بتواند علت را بدرستی تشخیص دهد. تشخیص باکتری یا ویروسی بودن مرحله اول است.
برای مثال، علایمی مانند تب دائم بالا ( بالاتر از 01/5 درجه)، ترشحات بینی و درد شدید صورت ممکن است نشان از یک عفونت سینوسی باکتریایی باشد. بیشتر عفونت های سینوسی ویروسی است، اما اگر این علایم با گذشت چند روز بدون بهبود باقی بماند، علت در واقع میتواند باکتریایی باشد. به همین ترتیب، همان تب بالا همراه با گوش درد مداوم ممکن است علایم عفونت باکتریایی گوش باشد. که در هر دو مورد آنتی بیوتیک ها مناسب هستند.

اما همه عفونت های باکتریایی نیستند. به عنوان مثال، تب درجه پائین و سر سنگین (ناشی از چرک) ممکن است ازعلائم ویروس باشد. همکاری با پزشک برای تشخیص درست و سپس اقدام درمانی مناسب مهم است .
درمان همیشه آنتی بیوتیک نیست. گاهی اوقات اجازه دادن به بدن برای مقابله با ویروس جهت تسکین علائم، راهکار مناسبی است.

2- مصرف غیرضروری آنها ممکن است علاوه بر نداشتن منفعت، آسیب های بیشتری به همراه داشته باشد.

بزرگترین مشکی مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک قوی سازگاری با آنها میباشد. باکتری ها با گذشت زمان در برابر داروها مقاوم میشوند، و درمان آنها را سخت تر میکنند. در موارد نادر، این مسئله به عفونت کشنده باکتریایی مقاوم در برابر دارو منجر میشود.
این باکتری های مقاوم در زمان مواجهه با عفونت شدید، یافتن گزینه های دارویی موثر را دشوارتر میکنند. زمانیکه در مورد گروه های بزرگی از افراد صحبت میکنید، این مقاومت میتواند خطرناک بوده و شیوع عفونت را آسان تر نماید.

3-  برای درمان های مختلف یکسان نیستند.

آنتی بیوتیکی که برای درمان عفونت ادراری مناسب است مشابه آنتی بیوتیکی که برای درمان گلو درد استرپی استفاده میشود، نیست. آنتی بیوتیک های طیف گسترده ای که برای مبارزه با عفونت ها در بیمارستان ها استفاده میشوند، همانند آنتی بیوتیک های خاصی که پزشک ممکن است برای درمان عفونت باکتریایی گوش تجویز کند، نیست.
این مورد به این دلیل اهمیت دارد که : اگر داروی اشتباهی مصرف کنید، موثر نخواهد بود.

علاوه بر آن، مصرف داروی اشتباه ممکن است عوارض ناخوشایند و ناخواسته داشته باشد. در بیشتر موارد، عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها بسیار خوش خیم هستند. اما، برای مثال، مصرف آنتی بیوتیک های طیف گسترده برای مدت طولانی میتواند شما را در معرض خطرعفونت کلستریدیوم دیفیسیل، که عفونتی شدید با درمان سخت است، قراردهد.

4- نباید آنتی بیوتیک های قدیمی را برای استفاده احتمالی در آینده ذخیره کرد.

اغلب این جمله از بیماران شنیده میشود که : ” مقداری آنتی بیوتیک قوی از آخرین باری که بیمار شدم باقی مانده بود، بنابراین شروع به مصرف آنها کردم.”
این مورد ایده خوبی نیست. به یک دلیل، که در بالا نیز به آن اشاره شد، آنتی بیوتیک های مختلف انواع مختلف عفونت های باکتریایی را درمان میکنند. نمیتوانید همیشه این تصور را داشته باشید که داروی باقی مانده موثر خواهد بود. و مطلب دیگر که باز هم بیان میکنیم این است که مصرف داروی اشتباه نه تنها کمکی به بهبود نمیکند، بلکه خطر ایجاد عوارض جانبی و مقاومت در برابر داروهای آینده را نیز به همراه دارد.

همچنین این جمله که : ” دفعه قبل که سرما خوردم، این دارو را مصرف کردم و بهتر شدم ” نیز زیاد شنیده میشود. اما اگر واقعا سرماخوردگی بوده است، گذشت زمان باعث بهبودی شده است نه مصرف آنتی بیوتیک.
هیچ یک از این موارد نباید شما را از مصرف آنتی بیوتیک های تجویزی در زمانی که واقعا به آن نیاز دارید بترساند. اما پزشک میبایست آنتی بیوتیک ها را احتیاط تجویز نمایند و بیماران میبایست بدانند که آنتی بیوتیک ها درمان عاری از خطر نیستند.

 


منبع :

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟