زمان مطالعه: 2 دقیقه

نوار عصب و عضله چیست؟

 

نوار عصب و عضله (Electromyography, Nerve conduction study) به اختصار ای ام جی (EMG) و یا تست عصب هم گفته می‌شود تکنیکی است برای محاسبه و ضبط حالات عضلات بدن در مواقع انقباض و انبساط که از دستگاهی به نام ماهیچه‌نگار برقی (electromyograph) که به نتایج آن ماهیچه‌نگاشت (Electromyogram) گفته می‌شود.

ماهیچه‌نگاشت پالس‌های تولید شده از سلول‌های ماهیچه‌ای را در حالات انبساط و انقباض دریافت می‌کند.

 

نحوه انجام نوار عصب و عضله

 

– در نوار عصب، عصب‌های حسی و حركتی هر كدام جداگانه بررسی می‌شوند. برای بررسی عصب حسی، تنه عصب با تحریكات الكتریكی ضعیفی تحریك شده، پاسخ حاصل، به كمك الكترود برداشت كننده از سطح پوست برداشت می‌شود و نتایج به دست آمده با داده‌های نرمال و همچنین با نتایج سمت مقابل در صورت سالم بودن، مقایسه می‌شوند. برای بررسی اعصاب حركتی، مجددا تنه عصب مشابه عصب حسی تحریك شده، پاسخ ایجاد شده، از سطح عضله مورد نظر برداشت می‌شود و با داده‌های نرمال و نیز سمت مقابل مقایسه می‌شود.

– نوار عضله یا الكترومیوگرافی: در نوار عضله با استفاده از یك الكترود سوزنی ظریف، فعالیت‌های الكتریكی ماهیچه در حالت‌های مختلف اعم از استراحت و فعالیت مورد مطالعه قرار می‌گیرد. نوار عضله نیاز به همكاری كامل بیمار دارد تا در زمان مناسب عضله را منقبض یا شل نماید. هرچه همكاری بیمار بهتر باشد، نوار عضله سریع‌تر انجام می‌شود و ناراحتی ناشی از انجام آن به حداقل می‌رسد.

 

هزینه نوار عصب و عضله چقدر می‌شود؟

 

شما هم احتمالا در طی سیر مراحل درمان خود عمل جراحی ، مداخلات یا بستری برایتان سوال شده است که هزینه خدمات پزشکی چقدر می‌شود و چگونه محاسبه می‌شود. برای آگاهی بیشتر باید در نظر داشته باشید تجهیزات مصرفی، تعداد خدمت، آزمایشات و تست‌های مورد نیاز از نظر پزشک، خدمات پاراکلینیکی مثل تصویربرداری بسته به تشخیص پزشک برای هر فرد متفاوت از فرد دیگر است و نمی‌توان به طور قطعی قبل از مراجعه به بیمارستان قیمت دقیق را تعیین نمود. ولی می توان به طور تقریبی محدوده مبلغ پرداختی برای دریافت خدمات درمانی را برای بیشتر افراد پیش‌بینی نمود.

هزینه نوار عصب و عضله ۱ اندام با تعرفه آزاد ۲۹۴،۵۰۰ تومان است. هزینه نوار عصب ۲ اندام، ۴۱۲،۰۰۰ تومان و برای ۴ اندام ۶۰۰،۰۰۰ تومان می‌باشد. در صورتی که از بیمه پایه خود استفاده کنید ( لیست بیمه های طرف قرارداد بیمارستان محب مهر ) حدود ۱۵-۲۰٪ از این مبلغ توسط بیمه پرداخت می شود.

پیشنهاد می کنیم برای محاسبه سهم بیمه ها اینجا را بخوانید: هزینه عمل جراحی و خدمات درمانی در بیمارستان محب مهر

نوار عصب در اورژانس و کلینیک بیمارستان محب مهر انجام می‌شود.

 

مقالات مشابه

نمونه‌ برداری تیروئید

هزینه نمونه‌ برداری تیروئید یا FNA

نمونه‌ برداری تیروئید

هزینه نمونه‌ برداری تیروئید یا FNA

هزینه عمل tul

هزینه تست پاپ اسمیر در سال ۹۸