زمان مطالعه: 3 دقیقه

بین ویروس کرونا و فشار خون بالا چه ارتباطی وجود دارد؟

کرونا در افراد مبتلا به فشارخون خطرناک است؟ اگر فشار خون بالایی دارید بهتر است که مراقبت‌های بیشتری داشته باشید تا از خود در طول مدت شیوع ویروس کرونا (کووید ۱۹) محافظت کنید.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که افراد دارای شرایط ویژه احتمال بیشتری دارند که:

  • کووید ۱۹ بگیرند.
  • علائم شدید داشته باشند.
  • یه دلیل عفونت جان خود را از دست بدهند.

 

خطر فشار خون بالا:

اطلاعات به دست آمده از چین و ایتالیا نشان می‌دهد که افراد دارای فشار خون بالا در معرض خطر بیشتری از ابتلای به کووید ۱۹ و عوارض ناشی از آن قرار می‌گیرند.

در چین ۲۵ تا ۵۰ درصد از مردمی که به خاطر ویروس کرونا به بیمارستان مراجعه کردند، فشارخون بالا یا شرایط ویژهٔ دیگری مانند سرطان، دیابت و بیماری‌های ریه داشتند. در ایتالیا بیشتر از ۹۹ درصد از افرادی که به علت ویروس کرونا جان خود را از دست دادند، یکی از این بیماری‌های زمینه‌ای را داشته و ۷۶ درصد از آن‌ها نیز فشار خون بالا داشتند.

کسانی که فشار خون بالا دارند احتمال بیشتری دارد که به خاطر کرونا ویروس جان خود را از دست بدهند. خطر مرگ در آن‌ها حدود ۶ درصد بیشتر از جمعیت کلی است.

 

ارتباط بین کرونا و فشار خون بالا چیست ؟

یکی از دلایلی که افراد با فشار خون بالا و یا مشکلات زمینه‌ای دیگر در معرض خطر بیشتری نسبت به ویروس کرونا قرار می‌گیرند، سیستم ایمنی ضعیف‌تر آن‌ها است.

بیماری‌های زمینه‌ایِ طولانی‌مدت و افزایش سن، سیستم ایمنی شما را ضعیف می‌کنند، بنابراین سیستم ایمنی توانایی کمتری برای شکست ویروس کرونا دارد. نزدیک به دو سوم از افراد بالای ۶۰ سال فشار خون بالا دارند.

احتمال دیگری که وجود دارد این است که خطرات بیشتر ممکن است به علت خود فشار خون بالا نباشد بلکه به دلیل استفاده از داروهای مربوط به آن (مهارکننده‌های آنزیم تبدیل‌کنندهٔ آنژیوتانسین و بلوکرهای گیرندهٔ آنژیوتانسین) باشد. این فقط یک فرضیه است، تاکنون هیچ تحقیقی مبنی بر اینکه این داروها ممکن است چه تأثیری روی کرونا ویروس  داشته باشند گزارش نشده است.

این فرضیه بر پایهء این حقیقت است که بازدارنده‌های آنزیم تبدیل‌کنندهٔ آنژیوتانسین و بلوکرهای گیرندهٔ آنژیوتانسین، سطح آنزیم تبدیل‌کنندهٔ آنریوتانسین ۲ (ACE2) را در بدن شما افزایش می‌دهند. برای آلوده کردن سلول‌ها ویروس کووید ۱۹ به آنزیم تبدیل‌کنندهٔ آنژیوتانسین ۲ می‌چسبد.

تا زمانی که تحقیقات بیشتری انجام شود دانشگاه قلب‌شناسی و انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که داروهای فشار خون خود را طبق تجویز پزشک مصرف کنید، در غیر اینصورت ممکن است خطر حملهٔ قلبی و سکتهٔ مغزی را افزایش دهد و شما را مانند مواردی که به علت ویروس کرونا به بیمارستان می آیند، روانه بیمارستان کند.

 

ویروس کرونا چگونه روی افراد دارای فشار خون بالا تأثیر می گذارد؟

اگرچه التهاب ریه شایع‌ترین عارضهٔ ویروس کرونا است اما می‌تواند به سیستم قلبی-عروقی نیز صدمه زده و به همین دلیل است که افراد با فشارخون بالا، بیماری قلبی و نارسایی قلبی در معرض خطر هستند.

فشارخون بالا به عروق آسیب زده و جریان خون ورودی به قلب را کاهش می‌دهد. قلب مجبور است برای پمپ کردن خون کافی سخت‌تر کار کند. در طولانی‌مدت این کار اضافی می‌تواند قلب شما را تضعیف کند تا جایی که قلب دیگر قادر نیست که خون پر از اکسیژن را پمپ کند.

ویروس کرونا همچنین ممکن است مستقیماً به قلب آسیب بزند. که این در صورتی که قلب شما به علت اثرات فشارخون بالا ضعیف شده باشد ممکن است برای شما خطرناک باشد. ویروس کرونا می‌تواند باعث التهاب عضلات قلب شود که میوکاردیت نامیده می‌شود و این کار پمپاژ را برای قلب سخت‌تر می‌کند.

همچنین اگر شما تجمع پلاک‌ها را در عروق خود داشته باشید، ویروس احتمال جدا شدن این پلاک‌ها از هم و حمله قلبی را افزایش می‌دهد. مطالعات گذشته نشان داده‌اند که اگر افراد با بیماری قلبی، به بیماری تنفسی‌ای مثل آنفلوآنزا یا انواع اخیر ویروس کرونا مبتلا شوند در معرض خطر بالاتری برای حملهٔ قلبی هستند.

چه کارهایی باید انجام دهید؟

برای جلوگیری از ابتلای به ویروس کرونا همه افراد باید اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهند. افراد با فشار خون بالا و شرایط زمینه‌ای دیگر مراقبت بیشتری نیاز دارند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها توصیه‌های زیر را پیشنهاد می‌کند:

  • مطمئن باشید که داروی کافی برای درمان فشار خون بالا و بیماری‌های دیگر را دارید.
  • داروهای مورد نیاز برای درمان تب و علائم دیگر را ذخیره کنید تا در زمان ابتلای به بیماری از آن‌ها استفاده نمایید.
  • در خانه بمانید و تماس‌هایتان با افراد دیگر را تا جایی که می‌توانید محدود کنید.
  • از جمعیت و هر کسی که بیمار به نظر می‌رسد دوری کنید.
  • دستهایتان را با آب گرم و صابون بشویید.
  • تمام سطوحی که بارها لمس می‌شوند مثل پیشخوان آشپزخانه و دستگیره‌های در را تمیز و ضدعفونی کنید.

 

واکسن کرونا هنوز در دسترس نیست ولی دانشگاه قلب‌شناسی آمریکا پیشنهاد می‌کند که واکسن‌های دیگر را به موقع دریافت کنید.
واکسن ذات‌الریه، از التهاب ریه در نتیجهٔ ویروس کرونا پیشگیری می‌کند. واکسن آنفلونزا هم بزنید. ممکن است علائم آنفلوآنزا با ویروس کرونا اشتباه گرفته شود و این می‌تواند تشخیص را برای پزشکان سخت‌تر کند.

 


منبع:

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟