زمان مطالعه: 2 دقیقه

امروزه سلامت و رفاه اجتماعی زنان که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند، نه تنها به عنوان یک حق انسانی شناخته شده، بلکه تأثیر آن در سلامت خانواده و جامعه نیز اهمیت روزافزون یافته است. سلامت زنان در برگیرنده رفاه جسمی، روانی، اجتماعی، فرهنگی، عاطفی و معنوی آن‌هاست و تحت تأثیر عوامل فیزیولوژیکی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی قرار دارد. جامعه زنان به دلایل مختلف در مقایسه با مردان از مشکلات و مسائل بیشتری رنج می‌برند، به طوری‌که در دسترسی به آموزش، اشتغال و خدمات بهداشتی – درمانی و بهره‌مندی از حقوق حقه خود از وضعیت یکسانی برخوردار نیستند و هرجا که این تفاوت بیشتر باشد، وضعیت کودکان آنان وخیم‌تر و به طبع خانواده‌هایشان محروم‌تر به نظر می‌آیند.

سلامت زنان، به دلیل ویژگی‌های بیولوژیکی و نقش باروری آن‌‍‌ها و همچنین، نقش محوری و اساسی آنها در ارایه مراقبت‌های سلامت در خانواده و جامعه با مردان متفاوت بوده و اهمیت ویژه‌ای دارد. بر اهمیت توجه به سلامت زنان در اهداف توسعه هزاره سوم سازمان ملل( MDG’s) بسیار تأکید شده است و در این سند که یک چارچوب بین‌المللی برای سنجش میزان پیشرفت به سوی توسعه پایدار و ریشه‌کنی فقر به‌شمار می‌رود.

بنابر اهمیت جایگاه زنان در جامعه و نقش آنان در توسعه همه‌جانبه کشور، اطلاع از وضعیت سلامت و بهداشت زنان و شناخت عوامل مؤثر بر آن می‌تواند مبنای برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های مناسب در جهت اصلاح وضعیت و پیشرفت زنان قرار گیرد.

روزنگار و محورهای هفته

  • شنبه 24 مهر: زنان و مدیریت اطلاعات در بحران کرونا (دریافت اطلاعات از منابع معتبر، تشخیص منابع معتبراز غیر معتبر، استفاده صحیح و انتشار اطلاعات در شبکه های مجازی)
  • یکشنبه 25 مهر: زنان و مدیریت سالمت روان در بحران کرونا ( مدیریت استرس،خشونت خانگی،روابط خانوادگی سالم، تقویت مهارتهای ارتباطی،حمایت همسران از یکدیگر، مدیریت سوگ ، )
  • دوشنبه 26 مهر: زنان و مدیریت زندگی سالم در بحران کرونا (تغذیه سالم، فعالیت بدنی در منزل)
  • سه شنبه 27 مهر: زنان و سلامت اجتماعی در بحران کرونا( فقر- بیکاری-از دست دادن سرپرست خانواده- زنان سرپرست خانواده-فرصت کارآفرینی-آموزش راه اندازی کسب و کاردر فضای مجازی برای زنان)
  • چهارشنبه 28 مهر: زنان و سلامت باروری در بحران کرونا ( روابط زناشویی ایمن و سالم، بارداری، زایمان، شیردهی)
  • پنجشنبه 29 مهر: زنان و واکسیناسیون بیماری کووید 1۹( اهمیت واکسیناسیون و رفع باورهای غلط – دریافت اطلاعات صحیح درباره عوارض واکسیناسیون و مدیریت آن)
  • جمعه 30 مهر: زنان و مدیریت سلامت خانواده در بحران کرونا (حمایت از همسران و فرزندان، پیشگیری از انتقال کووید در بین افراد خانواده)

اخبار مشابه