پارگی منیسک زانو

یکی از شایع‌ترین آسیب‌های زانو، پارگی منیسک زانو است. هر فعالیتی که سبب چرخاندن باقدرت زانو شود، به‌ویژه اگر تمام وزن خود را روی زانوی خود انداخته باشید، ممکن است به پارگی منیسک منجر شود.

هر زانو دارای دو عدد منیسک است. منیسک غضروف C شکلی است که به عنوان بالشتکی در بین استخوان ساق پا و ران عمل می‌کند. پارگی مینسک سبب ایجاد درد، تورم و خشکی می‌شود. شما همچنین ممکن است احساس کنید که چیزی جلوی حرکت زانوی شما را گرفته‌ است و در صاف کردن کامل زانوی خود مشکل داشته باشید.

گاهی اوقات درمان حمایتی – مانند استراحت، یخ و داروها – برای تسکین درد پارگی منیسک کافی است و به آسیب زمان می‌دهد تا خودبه‌خود التیام یابد. با این وجود، در موارد دیگر پارگی منیسک به جراحی نیاز است.

 

علائم

اگر دچار پارگی منیسک شده باشید احتمال دارد علائم و نشانه‌های زیر را در زانوی خود داشته باشید:

  • احساس دررفتن چیزی در جای خود
  • تورم یا خشکی
  • درد به‌ویژه در حین چرخاندن یا پیچاندن زانو
  • سختی در صاف کردن کامل زانو
  • زمانی که می‌خواهید زانوی خود را حرکت دهید احساس می‌کنید زانو در جای خود قفل شده‌ است

 

زمان مراجعه به پزشک

اگر در زانوی خود دچار درد یا تورم هستید یا نمی‌توانید آن را مانند قبل حرکت دهید، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

علل

هرگونه فعالیتی که باعث چرخاندن باقدرت زانو شود، مانند چرخیدن باشدت روی پاشنهٔ پا یا ایستادن یا تغییر جهت ناگهانی، ممکن است سبب پارگی منیسک شود. گاهی اوقات زانو زدن، اسکوات عمیق یا برداشتن اجسام سنگین می‌تواند به پارگی منیسک منجر شود. در بالغان مسن‌تر به علت تغییرات تخریبی زانو، ممکن است منیسک با ضربهٔ کوچکی یا حتی بدون وجود ضربه، دچار پارگی شود.

 

عوامل خطر

شرکت در فعالیت‌هایی که شامل چرخاندن شدید زانو می‌شوند، احتمال ابتلا به پارگی منیسک را بالا می‌برد. احتمال رخداد این آسیب به‌ویژه در ورزشکاران بالاست؛ به‌خصوص آنهایی که در ورزش‌های تماسی مانند فوتبال آمریکایی یا فعالیت‌هایی که شامل چرخیدن روی پاشنهٔ پا می‌شوند (مانند تنیس یا بسکتبال) شرکت می‌کنند. با افزایش سن نیز به علت فرسودگی خوردگی زانوها، احتمال پارگی منیسک افزایش می‌یابد.

 

عوارض

پارگی منیسک ممکن است به بی‌ثباتی زانو، ناتوانی در حرکت طبیعی زانو یا زانو درد مداوم منجر شود. همچنین احتمال ایجاد استئوآرتریت در زانوی آسیب‌دیده بالاتر است.

تشخیص

پارگی منیسک اغلب در حین معاینهٔ بالینی تشخیص داده می‌شود. پزشک ممکن است جهت پیدا کردن علت دقیق علائم و نشانه‌ها، زانو و پا را به جهات مختلف حرکت دهد، راه رفتن شما را تماشا کند و از شما بخواهد که اسکوات انجام دهید.

 

روش‌های تصویربرداری

  • رادیوگرافی. از آنجایی که منیسک پاره‌شده از غصروف ساخته شده‌ است، در رادیوگرافی نمایان نمی‌شود؛ اما رادیوگرافی می‌تواند به رد مشکلات دیگر زانو که نشانه‌های مشابهی با پارگی منیسک دارند، کمک کند.
  • ام‌آرآی (MRI). در این روش با استفاده از امواج رادیویی و یک میدان مغناطیسی قوی، از بافت‌های سخت و نرم داخل زانو تصاویر پرجزئیاتی تهیه می‌شود. این روش بهترین روش تصویربرداری برای تشخیص پارگی منیسک است.
  • آرتروسکوپی. در برخی موارد پزشک ممکن است با استفاده از وسیله‌ای به نام آرتروسکوپ، به بررسی داخل زانو بپردازد. آرتروسکوپ از طریق برش کوچکی در نزدیکی زانو، وارد می‌شود.

این وسیله چراغ و دوربین کوچکی دارد. این دوربین تصویر بزرگ‌شده از داخل زانو را به یک صفحهٔ نمایشگر می‌فرستد. در صورت لزوم می‌توان ابزارهای جراحی را از طریق آرتروسکوپ یا از طریق برش‌های کوچک دیگری بر زانو، به داخل زانو فرستاد تا بخش‌های آسیب‌دیده برداشته یا ترمیم شوند.

 

درمان اولیه

درمان پارگی منیسک بسته به نوع، اندازه و محل پارگی، اغلب با درمان‌های حمایتی آغاز می‌شود.

پارگی‌هایی که به علت آرتریت به وجود آمده باشند اغلب با گذشت زمان با درمان آرتریت بهبود می‌یابند؛ بنابراین معمولاً به جراحی نیازی ندارند. در بسیاری از پارگی‌های دیگر که با قفل کردن زانو همراه نباشند یا مانع حرکت زانو نشوند نیز، درد با گذشت زمان تسکین می‌یابد؛ بنابراین در این موارد نیز نیازی به جراحی نیست.

 

پزشک ممکن است انجام موارد ذیل را توصیه کند:

  • استراحت. از فعالیت‌هایی که سبب بدتر شدن درد زانو می‌شوند، به‌ویژه فعالیت‌هایی که نیازمند چرخاندن زانو یا چرخیدن روی پاشنهٔ پا هستند، پرهیز کنید. اگر درد شدید باشد، استفاده از چوب زیربغل می‌تواند درد و تورم زانو را کاهش دهد.
  • یخ. یخ ممکن است درد و تورم زانو را کاهش دهد. زانوی خود را در بالا قرار دهید و هر بار به مدت ۱۵ دقیقه از پک سرمایشی، یک کیسهٔ سبزیجات یخ‌زده یا حوله‌ای که با یخ پر شده است، استفاده کنید. در یکی دو روز اول هر ۴ تا ۶ ساعت این کار را تکرار کنید و بعد از آن، به میزان لازم روی ناحیه یخ بگذارید.
  • داروها. مسکن‌های بدون نیاز به نسخهٔ پزشک نیز ممکن است در تسکین درد زانو، کمک‌کننده باشند.
  • فیزیک‌درمانی. فیزیک‌درمانی به شما در تقویت عضلات اطراف زانو و پا جهت پایداری و حمایت از مفصل زانو، کمک می‌کند.

 

جراحی

اگر علی‌رغم درمان توانبخشی درد زانو برطرف نشد یا اگر زانو قفل می‌کند، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. گاهی اوقات ترمیم منیسک پاره‌شده به‌ویژه در کودکان و بالغان جوان، امکان‌پذیر است.

اگر پارگی قابل ترمیم نباشد ممکن است بخش‌های آسیب‌دیدهٔ منیسک به وسیلهٔ جراحی برداشته شود. این جراحی احتمالاً با استفاده از آرتروسکوپ و از طریق برش‌های کوچکی در پوست انجام می‌گیرد. پس از جراحی جهت بهینه کردن قدرت و پایداری زانو باید ورزش‌هایی را انجام دهید.

 

شیوهٔ زندگی و درمان‌های خانگی

تا زمان برطرف شدن درد، از فعالیت‌هایی که درد زانو را بدتر می‌کنند – به‌ویژه فعالیت‌هایی که شامل چرخاندن زانو یا چرخیدن روی پاشنهٔ پا می‌شوند – پرهیز کنید. یخ و مسکن‌های بدون نیاز به نسخهٔ پزشک، ممکن است کمک‌کننده باشند.

پزشکانی که به شما کمک می کنند

همه

بر اساس بیمارستان

بر اساس تخصص