صافی کف پا

صافی کف پا به وضعیتی گفته‌ می‌شود که در آن، قوس کف پا صاف است و این امر سبب می‌شود که در هنگام ایستادن، تمام سطح کف پا با کف زمین در تماس قرار گیرد.

صافی کف پا وضعیتی شایع است و معمولاً دردی ایجاد نمی‌کند. این وضعیت ممکن است بر اثر تکامل نیافتن قوس‌های کف پا در دوران جنینی ایجاد شود. صدمه دیدن پا یا فشارهایی که در طول زمان بر آن وارد می‌شوند نیز می‌توانند موجب صافی کف پا شوند.

در بعضی موارد، صافی کف پا سبب تغییر آرایش پاها و درنتیجه ایجاد مشکلاتی در قوزک و زانو می‌شود. اگر صافی کف پا دردناک نباشد معمولاً نیازی به معالجه‌ٔ آن نیست.

 

علائم

صافی کف پا در بیشتر افراد علامتی ایجاد نمی‌کند. بعضی از افراد ممکن است دچار پادرد شوند (به‌خصوص در ناحیه‌ٔ پاشنه یا قوس پا)؛ احتمال دارد که این درد بر اثر فعالیت، شدیدتر شود. گاهی ممکن است سطح داخلی قوزک پا هم ورم کند.

 

زمان مراجعه به پزشک

اگر شما یا فرزندتان دچار پادرد شده‌اید، به پزشک مراجعه کنید.

 

علل

صافی کف پای نوزادان و کودکان نوپا امری طبیعی است چون قوس کف پای آن‌ها هنوز تکامل پیدا نکرده ‌است. قوس کف پای بیشتر افراد در دوران کودکی تکامل می‌یابد؛ در بعضی از افراد هم این قوس هرگز ایجاد نمی‌شود. صافی کف پا وضعیتی عادی است و افرادی که این وضعیت را دارند بعضاً دچار مشکلاتی می‌شوند.

بعضی از کودکان، دارای کف پای صافِ انعطاف‌پذیر‌اند؛ یعنی در حالت نشسته‌بودن یا ایستادن روی پنجه‌ٔ پا، قوس کف پا قابل مشاهده است ولی در در هنگام ایستادن عادی، این قوس ناپدید می‌شود. کف پای صاف انعطاف‌پذیر برای اغلب کودکان مشکلی ایجاد نمی‌کند و پس از بزرگ شدن کودک برطرف می‌شود.

همچنین قوس کف پا ممکن است با گذشت زمان از بین برود. آسیب‌دیدگی‌ها و فشارهایی که در طول سالیان دراز به پا وارد می‌شوند، می‌توانند تاندون سطح داخلی قوزک پا ، که سبب ایجاد قوس پا می‌شود، را تضعیف کنند.

 

ریسک‌فاکتورها

عواملی که احتمال صاف شدن کف پا را افزایش می‌دهند، عبارت‌اند از:

  • چاقی
  • آسیب‌دیدگی پا یا قوزک
  • آرتریت روماتوئید
  • افزایش سن
  • دیابت

تشخیص

به‌منظور بررسی وضعیت پا، پزشک پای فرد را از جلو و عقب نگاه می‌کند و از او می‌خواهد که روی انگشتان پایش بایستد. پزشک همچنین ممکن است الگوهای ساییدگی یا پوسیدگی کفش‌ فرد را هم بررسی کند.

 

عکس‌برداری

درصورتی که درد زیادی در پای خود داشته ‌باشید، پزشک ممکن است برایتان عکس بنویسد؛ از روش‌های عکس‌برداری می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • رادیوگرافی. در این روش، دوزهای پایینی از پرتوهای ایکس را به استخوان‌ها و مفاصل پا می‌تابانند تا عکس‌هایی از آن‌ها به‌دست آورند. رادیوگرافی به تشخیص آرتریت کمک زیادی می‌کند.
  • سی‌تی اسکن. در سی‌تی اسکن، پرتوهای ایکس از زوایای مختلف به پا تابانده می‌شود و در مقایسه با رادیوگرافی، تصاویری بسیار دقیق‌تر به‌دست می‌آید.
  • سونوگرافی. اگر پزشک احتمال دهد که تاندون فرد آسیب‌ دیده‌ است، برایش سونوگرافی تجویز می‌کند. در سونوگرافی از امواج صوتی استفاده می‌شود تا تصاویری دقیق از بافت‌های نرم بدن ایجاد شود.
  • ام آر آی (MRI). شامل استفاده از امواج رادیویی و یک میدان مغناطیسی قوی برای ایجاد تصاویری بسیار دقیق از بافت‌های سخت و نرم است.

 

درمان

تا زمانی‌ که صافی کف پا دردناک نباشد، درمانی لازم ندارد.

 

تراپی

درصورت دردناک بودن صافی کف پا، پزشک ممکن است موارد زیر را برای فرد تجویز کند:

  • وسایل حمایت‌کننده از قوس کف پا (وسایل ارتوتیک). وسایل حمایت‌کننده از قوس کف پا که بدون نسخه هم قابل تهیه‌اند، می‌توانند به تسکین درد ناشی از صافی کف پا کمک کنند. پزشک ممکن است نوع اختصاصی این وسایل را برایتان تجویز کند، که بر اساس شکل پای خودتان قالب‌بندی می‌شوند. این وسایل حمایت‌کننده سبب رفع صافی کف پا نمی‌شوند ولی غالباً می‌توانند علائم فرد را کاهش دهند.
  • تمرینات کششی. تاندون آشیل بعضی از افرادی که کف پایشان صاف است، کوتاه‌تر از حالت طبیعی است. انجام تمرینات کششی بر روی این تاندون ممکن است مشکلات ناشی از کوتاه بودن آن را برطرف سازد.
  • کفش‌های حمایت‌کننده. کفش‌های حمایت‌کننده از ساختار پا در مقایسه با سندل‌ها یا کفش‌هایی که حمایت چندانی از ساختار پا نمی‌کنند، ممکن است برای فرد راحتی بیشتری به ارمغان بیاورند.
  • فیزیوتراپی. صافی کف پا در بعضی از دوندگان ممکن است منجر به بروز آسیب‌دیدگی‌هایی شود. فیزیوتراپیست می‌تواند نحوه‌ٔ دویدن فرد را آنالیز کند و به او در تصحیح شکل و تکنیک دویدن کمک نماید.

 

عمل جراحی

صاف بودن کف پا به‌تنهایی نیازی به عمل جراحی ندارد. البته در مواردی که این صافی مشکلاتی مانند: پارگی تاندون، به‌همراه داشته ‌باشد، ممکن است فرد را عمل کنند.

 

سبک زندگی و درمان‌های خانگی

اگر صافی کف پا درد اندکی ایجاد کند، می‌توان با رعایت نکات زیر درد آن را کاهش داد:

  • استراحت. از پرداختن به کارهایی که وضعیت‌تان را بدتر می‌کنند، خودداری کنید. به‌جای انجام فعالیت‌هایی که شامل پریدن و دویدن می‌شوند، فعالیت‌هایی را انجام دهید که فشار کمتری به پایتان وارد کنند؛ مانند: پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و شنا.
  • وسایل حمایت‌کننده از قوس کف پا. استفاده از این وسایل ممکن است دردتان را کاهش دهد.
  • داروها. با مصرف مسکن‌های بدون نسخه ممکن است دردتان کاهش پیدا کند.
  • کاهش وزن. کاهش وزن می‌تواند فشار وارد بر پایتان را کمتر کند.

پزشکانی که به شما کمک می کنند

همه

بر اساس بیمارستان

بر اساس تخصص