شکستگی انگشت پا

شکستگی انگشت پا یک آسیب‌دیدگی شایع است که اغلب درنتیجه‌ٔ افتادن جسمی روی پا یا کوبیدن انگشت پا به چیزی رخ می‌دهد.

معمولاً می‌توان انگشت شکسته‌ٔ پا را با اتصال آن به انگشت مجاور ترمیم نمود. البته درصورتی‌که شکستگی شدید باشد – به‌خصوص اگر شست پا دچار شکستگی شده‌ باشد – ترمیم مطلوب آن ممکن است مستلزم گچ گرفتن یا انجام عمل جراحی باشد.

بیشتر موارد شکستگی انگشت پا معمولاً در عرض چهار تا شش هفته ترمیم می‌شوند. گاهی اوقات شکستگی انگشت منجر به عفونت می‌شود یا احتمال ابتلای آن انگشت به استئوآرتریت (آرتروز) را در آینده افزایش می‌دهد.

 

علائم

نشانه‌ها و علائم شکستگی انگشت پا عبارت‌اند از:

  • درد
  • ورم
  • تغییر رنگ

 

زمان مراجعه به پزشک

درصورتی‌که درد، ورم و تغییر رنگ انگشت پایتان برای بیش از چند روز باقی‌ ماند یا اینکه آسیب‌دیدگی شما سبب بروز مشکلاتی در راه رفتن یا پوشیدن کفش شد، به پزشک مراجعه کنید.

 

عوارض ثانویه

عوارض ثانویهٔ احتمالی شکستگی انگشت پا شامل موارد زیر می‌شوند:

  • عفونت. اگر پوست محل شکستگی آسیب دیده باشد، احتمال ابتلا به عفونت بالا می‌رود.
  • استئوآرتریت (آرتروز). در صورت گسترش شکستگی به مفصل انگشت پا، احتمال ابتلا به آرتروز بیشتر می‌شود.

 

تشخیص

در طی معاینه‌ٔ فیزیکی، پزشک به جست‌وجوی نواحی حساس‌شده‌ٔ انگشتان پایتان می‌پردازد. او همچنین پوست اطراف محل آسیب‌دیدگی را بررسی می‌کند تا از سالم بودن آن و رسیدن سیگنال‌های عصبی و خون کافی به انگشت آسیب‌دیده مطمئن شود.

اگر پزشک احتمال دهد که انگشت پایتان شکسته است، برایتان رادیوگرافی تجویز می‌کند تا تصاویری از زوایای مختلف از انگشت شکسته تهیه شود.

 

درمان: داروها

معمولاً می‌توان به‌کمک مسکن‌های بدون نسخه – از قبیل: ایبوپرفن، ناپروکسن سدیم و استامینوفن – درد ناشی از شکستگی انگشت پا را کنترل کرد. درصورتی‌که دردتان شدید باشد، پزشک ممکن است مسکن‌های قوی‌تری برایتان تجویز کند.

 

درمان: ریداکشن

اگر قطعات شکسته‌ٔ استخوان به‌خوبی در هم چفت نشده ‌باشند، پزشک احتمالاً باید طی فرآیندی به ‌نام ریداکشن، این قطعات را به محل مناسب‌شان برگرداند؛ او معمولاً می‌تواند این کار را بدون ایجاد برش در پوست انجام دهد. به‌منظور بی‌حس کردن انگشت شکسته، روی آن یخ می‌گذارند یا به آن ماده‌ٔ بی‌حسی تزریق می‌کنند.

 

درمان: تثبیت

ترمیم شکستگی مستلزم ثابت ماندن استخوان است تا قطعات شکسته بتوانند دوباره به‌هم متصل شوند. به‌منظور ثابت نگه داشتن استخوان شکسته می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

  • اتصال به انگشت مجاور. اگر هر کدام از انگشت‌های پایتان دچار یک شکستگی ساده شده ‌باشند، پزشک ممکن است آن را توسط بانداژ به انگشت مجاورش متصل کند؛ در این‌ حالت، انگشت مجاور به‌عنوان آتل عمل می‌کند. همواره قبل از اتصال دو انگشت، مقداری گاز پانسمان یا نمد بین آن‌ها قرار دهید تا از وقوع آزردگی‌های پوستی جلوگیری کنید.
  • پوشیدن کفشی با کفی سفت. پزشک ممکن است پس از عمل جراحی پوشیدن کفشی را به شما توصیه کند که کفی‌‌اش سفت و رویه‌ٔ نرمش با پارچه پوشیده‌ شده ‌باشد. چنین کفشی از خم شدن انگشت‌تان جلوگیری می‌کند و برای ورم انگشت‌ فضای کافی فراهم می‌کند.
  • گچ گرفتن. اگر قطعات شکسته‌ٔ استخوان‌تان به‌خوبی درهم چفت نشده ‌باشند، ممکن است برایتان بوت پزشکی (walking cast) تجویز کنند.

 

درمان: عمل جراحی

در بعضی موارد جراح ممکن است مجبور شود برای نگه داشتن استخوان‌ شکسته در موقعیت مناسب‌، گیره، پلاک یا پیچ‌هایی در آن جاگذاری کند.

 

سبک زندگی و درمان‌های خانگی

بالا نگه داشتن انگشت آسیب‌دیده و گذاشتن یخ بر روی آن می‌تواند به کاهش درد و تورم کمک کند. هرگاه مقدور شد، پایتان را بالا نگه دارید به‌صورتی‌که آسیب‌دیدگی بالاتر از سطح قلب قرار گیرد. اگر از یخ استفاده می‌کنید، حوله‌ای دور آن بپیچید تا با پوست‌تان مستقیماً تماس نداشته ‌باشد و هر بار آن را تنها به‌مدت 15 دقیقه روی محل آسیب‌دیدگی قرار دهید؛ بین هر دو بار گذاشتن یخ هم حداقل 20 دقیقه فاصله بیندازید.

پزشکانی که به شما کمک می کنند

همه

بر اساس بیمارستان

بر اساس تخصص