شکستگی‌ صفحه رشد

شکستگی‌ صفحه رشد ، صفحهٔ رشد نزدیک به انتهای استخوان کودک را درگیر می‌کند. صفحات رشد نرم‌ترین و ضعیف‌ترین بخش‌های اسکلت‌اند و گاهی حتی از لیگامان و تاندون‌های اطراف خود نیز ضعیف‌تر هستند. آسیبی که در فرد بزرگسال باعث پیچ خوردن مفصل می‌شود، ممکن است در کودک سبب شکستگی صفحهٔ رشد گردد.

شکستگی‌ صفحه رشد اغلب به درمان فوری نیاز دارند؛ زیرا روند رشد استخوان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. اگر شکستگی‌ صفحه رشد به‌طور مناسب درمان نشود ممکن است سبب بدشکل‌تر شدن استخوان و یا کوتاه‌شدن اندام نسبت به اندام دیگر شود. با درمان مناسب، اغلب شکستگی‌های صفحهٔ رشد بدون ایجاد عارضه التیام می‌یابند.

 

نشانه‌ها

اغلب شکستگی‌ صفحه رشد در استخوان‌های انگشتان دست، ساعد و ساق پا رخ می‌دهند. علائم و نشانه‌های شکستگی صفحهٔ رشد شامل موارد ذیل می‌شود:

  • ناتوانی در تکان دادن ناحیهٔ درگیر و ناتوانی در تحمل فشار وارده به اندام
  • گرمی و تورم در انتهای استخوان و در نزدیکی مفصل

 

زمان مراجعه به پزشک

اگر احتمال می‌دهید اندام کودک شکسته باشد، همچنین اگر متوجه بدشکلی واضح در دستان یا پاهای او شدید و یا اگر کودک به علت دردِ مداوم نمی‌تواند ورزش کند، وی را جهت معاینه نزد پزشک ببرید.

 

علل

شکستگی‌های صفحهٔ رشد اغلب به علت افتادن و یا وارد شدن ضربه به اندام رخ می‌دهند. برای نمونه در شرایط ذکرشده در ذیل این شکستگی ممکن است رخ بدهد:

  • تصادف
  • ورزش‌های رقابتی مانند، فوتبال، بسکتبال، دو میدانی، رقصیدن و یا ژیمناستیک
  • فعالیت‌های تفریحی مانند دوچرخه‌سواری، سورتمه‌سواری، اسکی‌کردن و یا اسکیت‌سواری

گاهی اوقات، شکستگی‌های صفحهٔ رشد به علت استفادهٔ بیش‌ازحد اتفاق می‌افتند که ممکن است در طول تمرینات ورزشی و یا پرتاب‌های مکرر رخ دهد.

 

عوامل خطر

شکستگی‌های صفحهٔ رشد در پسران بیشتر از دختران اتفاق می‌افتد، زیرا رشد دختران زودتر از پسران متوقف می‌شود. تا سن 12سالگی ، اغلب صفحات رشد دختران بالغ شده‌اند و جای آن‌ها را استخوان مستحکم گرفته است.

 

عوارض

بیشتر شکستگی‌های صفحهٔ رشد بدون عارضه بهبود می‌یابند؛ اما ریسک فاکتورهایی که در ادامه ذکر می‌شوند احتمال رشد ناهنجار استخوان، تسریع رشد و یا جلوگیری از رشد استخوان را افزایش می‌دهند:

  • شدت آسیب. کودکان کم‌سن‌تر سال‌های بیشتری به رشد خود ادامه می‌دهند، بنابراین اگر صفحهٔ رشد دچار آسیب دائمی شود احتمال به‌وجودآمدن بدشکلی بالاتر است. اگر رشد کودک تقریباً به اتمام رسیده باشد، آسیب دائمی به صفحهٔ رشد ممکن است تنها بدشکلی‌های کوچکی را ایجاد کند.
  • محل آسیب. صفحات رشد اطراف زانو حساسیت بیشتری به آسیب دارند. شکستگی صفحهٔ رشد در زانو ممکن است سبب کوتاه‌تر شدن یا بلندتر شدن پا، و در صورت آسیب دائمی به صفحه، سبب بدشکلی پا شود. آسیب‌های صفحهٔ رشد در حدود مچ دست و شانه، معمولاً بدون عارضه التیام می‌یابند.

تشخیص

به‌خاطر آنکه صفحات رشد هنوز به استخوان‌های سخت تبدیل نشده‌اند، تفسیر آن‌ها از روی گرافی مشکل است. پزشک ممکن است جهت مقایسه، دستور گرافی از هر دو اندام آسیب‌دیده و سالم را بدهد.

گاهی اوقات، نمی‌توان شکستگی صفحهٔ رشد را در گرافی مشاهده کرد. اگر کودک در حدود ناحیهٔ صفحهٔ رشد دچار حساسیت به لمس باشد، پزشک ممکن است جهت محافظت از اندام استفاده از آتل یا اسپلینت را توصیه کند. سه یا چهار هفته بعد دوباره گرافی گرفته می‌شود و اگر شکستگی وجود داشته باشد، معمولاً در این زمان می‌توان التیام تازهٔ استخوان را مشاهده نمود.

در آسیب‌های جدی‌تر، ممکن است اسکن‌هایی که می‌توانند از بافت‌ها تصویربرداری کنند (مانند تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)، توموگرافی کامپیوتری (CT) یا اولتراسوند) درخواست شوند.

 

درمان

درمان شکستگی‌های صفحهٔ رشد، بستگی به شدت شکستگی دارد. شکستگی‌هایی که حداقل خطر را داشته باشند معمولاً تنها به یک آتل یا اسپلینت نیاز دارند. اگر شکستگی از سراسر صفحهٔ رشد عبور کند و یا به سمت مفصل برود و خط شکستگی مستقیم نباشد، ممکن است جراحی ضرورت یابد. صفحات رشدی که با جراحی هم‌تراز شده‌اند، نسبت به صفحات رشد غیرهم‌ترازی که به حال خود رها شده‌اند با احتمال بیشتری بهبود می‌یابند و رشد خود را از سر می‌گیرند.

در زمان آسیب، سخت می‌توان گفت که آیا آسیب دائمی رخ‌ داده است یا خیر. پزشک ممکن است توصیه کند که تا چندین سال پس از شکستگی جهت بررسی و اطمینان حاصل کردن از رشد مناسب صفحهٔ رشد، گرافی گرفته شود. بسته به محل و شدت شکستگی، ممکن است نیاز باشد که کودک تا زمان اتمام رشد، برای پیگیری به پزشک مراجعه کند.

پزشکانی که به شما کمک می کنند

همه

بر اساس بیمارستان

بر اساس تخصص