زمان مطالعه: < 1 دقیقه

کمک‌های اولیه هنگام کبودی چشم

کبودی چشم ناشی از وقوع خونریزی زیرپوستی در اطراف چشم است. عمده آسیب‌هایی که کبودی چشم را در پی دارند، جدی نیستند، اما ممکن است نشان‌دهندهٔ آسیب جدی‌تری مانند آسیب داخلی چشم یا شکستگی استخوان‌های نازک اطراف چشم باشند. در صورت عارض بودن دوبینی، کبودی اطراف دو چشم (چشم‌های راکونی) و یا خونریزی بینی، احتمال وقوع شکستگی جمجمه وجود دارد.

 

برای مراقبت از کبودی چشم موارد زیر را انجام دهید:

  • هرچه سریع‌تر پس از آسیب‌دیدگی، از کمپرس سرد استفاده کنید. یک کیسهٔ سرد یا پارچه‌ای پر از یخ را با فشار ملایم در اطراف چشم خود قرار دهید. مراقب باشید خودِ چشم تحت‌فشار قرار نگیرد. به‌منظور کاهش تورم، دراسرع‌وقت پس از آسیب‌دیدگی از کمپرس سرد استفاده کنید. این کار را برای مدت یک یا دو روز، و برای چند مرتبه در روز تکرار کنید.
  • وجود خون را بررسی کنید. اگر در قسمت‌های سفید یا رنگی چشم خون مشاهده کردید، معاینهٔ فوری توسط متخصص چشم (چشم‌پزشک) را پیگیری کنید.
  • در صورت وجود مشکلات بینایی (دوبینی یا تاری دید)، درد شدید، کبودی اطراف هر دو چشم، خونریزی در چشم یا بینی، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.
  • از کمپرس‌های گرم استفاده کنید. این کار ممکن است چند روز پس از وقوع تورم مفید باشد. این کار را برای مدت یک یا دو روز و برای چند مرتبه در روز تکرار کنید.