زمان مطالعه: < 1 دقیقه

غش‌کردن

غش‌کردن زمانی اتفاق می‌افتد که مغز به‌طور موقت خون کافی دریافت نمی‌کند و باعث می‌شود هوشیاری خود را از دست دهید. این نوع بی‌هوشی معمولاً کوتاه است.

ممکن است غش فاقد اهمیت پزشکی باشد؛ یا علت آن اختلالی جدی که غالباً مربوط به قلب است، باشد؛ بنابراین، تا زمان ازبین‌رفتن علائم و نشانه‌ها و مشخص‌شدن علت، ازدست‌دادن هوشیاری را به‌عنوان یک فوریت پزشکی درمان کنید. اگر بیش از یک‌بار غش کردید، با پزشک خود مشورت کنید.

 

اگر احساس ضعف می‌کنید موارد زیر را انجام دهید:

  • دراز بکشید یا بنشینید. برای کاهش احتمال غش‌کردن دوباره، خیلی سریع بلند نشوید.
  • اگر نشسته‌اید سر خود را بین زانوها بگیرید.

 

درصورتی‌که شخص دیگری غش کند

  • فرد را به پشت بخوابانید. اگر فرد جراحتی ندارد و در حال تنفس است، در صورت امکان پاهای فرد را بالاتر از سطح قلب (حدود 30 سانتی‌متر) نگه دارید.
  • کمربندها، یقه یا دیگر لباس‌های تنگ را شل کنید. برای کاهش احتمال غش‌کردن دوباره، فرد را خیلی سریع بلند نکنید. اگر فرد ظرف مدت یک دقیقه هوشیاری خود را به دست نیاورد، با 115 یا اورژانس محلی خود تماس بگیرید.
  • تنفس را بررسی کنید. اگر فرد نفس نمی‌کشد، CPR را آغاز کنید. با 115 یا اورژانس محلی خود تماس بگیرید. تا زمانی که کمک برسد یا شخص شروع به نفس کشیدن کند، CPR را ادامه دهید.

اگر فرد در اثر سقوط ناشی از ضعف آسیب دید، برآمدگی‌ها، کبودی‌ها یا بریدگی‌ها را به‌طور مناسب درمان کنید. خونریزی را با فشار مستقیم کنترل کنید.