زمان مطالعه: 2 دقیقه

زخم‌های سوراخ‌دار: کمک‌های اولیه

کمک‌های اولیه هنگام زخم‌ سوراخ دار چگونه است؟ زخم‌های سوراخ‌دار، مانند رفتن روی میخ، معمولاً باعث خونریزی شدید نمی‌شوند؛ اما این زخم‌ها اغلب عمیق‌اند و به‌دلیل خطر عفونت ممکن است خطرناک باشند. برای کاهش خطر ابتلا به عفونت، درمان سریع و نظارت دقیق بر علائم عفونت از اهمیت برخوردار است.

 

برای مراقبت از زخم سوراخ‌دار موارد زیر را انجام دهید:

  1. دستان خود را بشویید. این کار به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند.
  2. خونریزی را متوقف کنید. با باند یا پارچه‌ای تمیز فشار ملایم اعمال کنید.
  3. زخم را تمیز کنید. به مدت 5 تا 10 دقیقه زخم را با آب تمیز بشویید. در صورت باقی‌ماندن چرک یا دبرید در زخم پس از شست‌وشو، از موچین‌های تمیزشده با الکل برای برداشتن ذرات استفاده کنید. اگر قادر به برداشتن همهٔ ذرات باقی‌مانده نیستید، به پزشک مراجعه کنید. پوست اطراف زخم را با صابون و لیف تمیز کنید.
  4. از آنتی‌بیوتیک استفاده کنید. لایهٔ نازکی کرم یا پماد آنتی‌بیوتیک استعمال کنید. برخی از ترکیبات موجود در بعضی از پمادها ممکن است باعث ایجاد بثورات خفیف در برخی افراد شود. در صورت ظهور بثور جلدی، استفاده از پماد را متوقف کنید و به‌دنبال درمان پزشکی باشید.
  5. زخم را بپوشانید. بانداژ به تمیز نگه‌داشتن زخم کمک می‌کند.
  6. پانسمان را عوض کنید. این کار را حداقل یک‌بار در روز یا هر زمان که باند خیس یا کثیف شد، انجام دهید.
  7. مراقب علائم عفونت باشید. درصورتی‌که زخم خوب نشد یا متوجه قرمزی، افزایش درد، چرک، گرما یا تورم شدید، به پزشک مراجعه کنید.

 

به‌دنبال مراقبت‌های پزشکی فوری باشید

در صورت بروز موارد زیر کمک فوری پزشکی دریافت کنید:

  • خونریزی بعد از چند دقیقه فشار مستقیم ادامه دارد.
  • زخم ناشی از گازگرفتن حیوان یا انسان است.
  • زخم عمیق یا کثیف است و یا توسط جسم فلزی ایجاد شده است.

درصورتی‌که فرد مصدوم در طی 5 سال گذشته واکسن کزاز دریافت نکرده باشد و زخم عمیق یا کثیف باشد، ممکن است پزشک تقویت‌کننده تجویز کند. مصدوم باید تا 48 ساعت پس از آسیب‌دیدگی تقویت‌کننده را تزریق کند.

در صورت ایجاد این زخم توسط گربه یا سگ، سعی کنید از به‌روز بودن واکسیناسیون هاری آن‌ها اطمینان حاصل کنید؛ درصورتی‌که زخم توسط حیوان وحشی ایجاد شده است، در مورد اینکه ابتلا به هاری در کدام حیوانات محتمل‌تر است با پزشک خود مشورت کنید.