زمان مطالعه: 2 دقیقه

کمک‌های اولیه هنگام سرمازدگی

برای کمک به شخصی که دچار سرمازدگی شده است، آماده باشید.

سرمازدگی زمانی رخ می‌دهد که پوست و بافت‌های زیرین پس از قرارگرفتن در معرض دمای بسیار سرد منجمد می‌شوند. انگشتان دست‌وپا، گوش‌ها، گونه‌ها و چانه، نواحی‌ای‌اند که بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

علائم اولیهٔ سرمازدگی، بی‌حسی، رنگ‌پریدگی، یا پوست سفت یا مومی‌شکل است.

 

با استفاده از کمک‌های اولیه می‌توان یخ‌زدگی خفیف (سرمازدگی) را درمان کرد. تمام سرمازدگی‌های دیگر نیازمند رسیدگی پزشکی‌اند. مراحل انجام کمک‌های اولیه برای سرمازدگی به شرح زیر است:

  • کاهش دمای بدن را بررسی کنید. اگر مشکوک به هیپوترمی هستید، به دنبال درخواست کمک اورژانسی پزشکی باشید. علائم و نشانه‌های کاهش دمای بدن شامل لرز شدید، خواب‌آلودگی و ضعف عضلات، سرگیجه و حالت تهوع است.
  • پوست را از آسیب بیشتر محافظت کنید. اگر احتمال یخ‌زدگی مجدد قسمت‌های آسیب‌دیده وجود دارد، از گرم کردن آن‌ها اجتناب کنید. درصورتی‌که پیش‌تر گرم شده‌اند، برای جلوگیری از یخ‌زدن مجدد، آن‌ها را ببندید. اگر بیرون از خانه هستید، دست‌های یخ‌زدهٔ خود را با قراردادن در زیربغل، گرم کنید. از صورت، بینی یا گوش خود، با پوشاندن آن‌ها توسط دستان خشک و دارای دستکش، محافظت کنید. ناحیهٔ آسیب‌دیده را مالش ندهید و در صورت امکان با پا یا انگشتان یخ‌زده، راه نروید.
  • از محیط سرد، خارج شوید. هنگامی‌که داخل خانه هستید، لباس‌های خیس را درآورید و خود را در پتویی گرم بپیچید. مواظب باشید هیچ تاولی نترکد.
  • قسمت‌های یخ‌زده را مجدداً به‌آرامی گرم کنید. قسمت‌های یخ‌زده را در آب گرم (37 تا 40 درجهٔ سانتی‌گراد) فرو ببرید. در صورت دسترسی نداشتن به دماسنج، با قراردادن دست یا آرنج آسیب‌دیده در آب، آن را تست کنید؛ باید حس خیلی گرم و نه داغ بودن را داشته باشید. گرم کردن حدود 30 دقیقه به طول می‌انجامد. با بازگشت رنگ طبیعی پوست و یا ازبین‌رفتن بی‌حسی، خیس کردن را متوقف کنید.
  • پوست سرمازده را با حرارت مستقیم مانند اجاق‌گاز، لامپ حرارتی، شومینه یا لحافچهٔ برقی گرم نکنید. این کار ممکن است باعث سوختگی شود.
  • مایعات گرم بنوشید. چای، قهوه یا سوپ در گرم‌شدن از داخل کمک‌کننده‌اند. الکل ننوشید.
  • مسکن استفاده کنید. اگر درد دارید، مسکن ضددرد استفاده کنید.
  • از آنچه پس از گرم‌شدن پوست انتظار می‌رود، آگاهی داشته باشید. در صورت سرخ شدن پوست و احساس سوزش و سوختن، جریان خون طبیعی در حال بازگشت است. در صورت ادامه یافتن بی‌حسی و درد پس از گرم‌شدن و یا گسترش تاول‌ها، به‌دنبال کمک اورژانسی باشید.