زمان مطالعه: 3 دقیقه

آسیب پیچ‌خوردگی چیست؟

 

رباط‌ها اتصالات سخت و انعطاف پذیری هستند که استخوان را به استخوان وصل می‌کنند و مفاصل را در جای خود نگه می‌دارند. پیچ‌خوردگی یا رگ به رگ شدن، آسيب وارد شده به رباط است كه در اثر پاره شدن رشته‌های آن ايجاد مي‌شود. رباط می تواند پارگی جزئی داشته باشد یا کاملاً از هم جدا شود.

پیچ خوردگی مچ پا شایع ترین نوع پیچ‌خوردگی است. پیچ خوردن مچ دست، زانو و انگشت شست نیز شایع است. رباط های پیچ خورده به سرعت متورم می‌شوند و دردناک هستند. معمولاً هرچه درد و ورم بیشتر باشد، آسیب شدیدتر است. برای عمده پیچ‌خوردگی‌های جزئی، احتمالاً خودتان می‌توانید درمان اولیه آسیب را آغاز کنید.

پیچ‌خوردگی مچ پا
پیچ‌خوردگی مچ پا

در هنگام آسیب پیچ‌خوردگی چه کنیم ؟

دستورالعمل‌های R.I.C.E را دنبال کنید: 

 

۱- عضو آسیب دیده را استراحت دهید.

ممکن است پزشک به مدت 48 تا 72 ساعت عدم وارد آوردن هرگونه وزن روی محل آسیب دیده توصیه کند، از این رو ممکن است نیاز به استفاده از عصا وجود داشته باشد. در ابتدا آتل بندی یا بستن نیز ممکن است مفید باشد، اما از همه فعالیت‌ها دوری نکنید.

حتی با وجود پیچ خوردگی مچ پا، معمولاً می توانید با ورزش دادن دیگر عضلات، تنش عضلانی را به حداقل برساند. به عنوان مثال، می‌توانید از یک دوچرخه ورزشی دارای دسته‌های تمرینی برای بازوها استفاده کنید و در حالی که مچ پای آسیب دیده در قسمت دیگری از دوچرخه ساکن است، با بازوها و پای سالم کار کنید. به این ترتیب شما هنوز هم فعالیت سه عضو را برای حفظ وضعیت قلبی عروقی خود دارید.

۲- محل را با یخ بپوشانید.

برای کمک به محدود کردن ورم بعد از آسیب دیدگی، از یک بسته سرد، حمام یخ یا یک روکش فشرده‌ی حاوی آب سرد استفاده کنید. سعی کنید محل را بلافاصله پس از آسیب دیدگی با یخ بپوشانید و این کار را چهار تا هشت بار در روز و به مدت 15 تا 20 دقیقه، در طی 48 ساعت اول یا تا زمانی که تورم بهبود یابد ادامه دهید. در صورت استفاده از یخ، مراقب باشید بیش از اندازه از آن استفاده نکنید، چراکه این کار می‌تواند آسیب بافتی را در پی داشته باشد.

۳- سطح را با یک شال یا باند کشی فشرده کنید.

بندهای متراکم کننده یا پوشش های ساخته شده از کش یا نئوپرن، بهتر هستند.

۴- برای اجتناب از تورم یا محدود کردن آن، هر گاه ممکن است اندام آسیب دیده را تا بالاتر از قلب بلند کنید.

 

درمان آسیب پیچ‌خوردگی

 

بهبود پیچ‌خوردگی‌ها روزها تا ماه ها بطول می‌انجامد. با بهتر شدن درد و تورم، استفاده از ناحیه آسیب دیده را به آرامی شروع کنید. شما باید یک بهبودی تدریجی رو به پیشرفت را احساس کنید. مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن و استامینوفن ممکن است برای کنترل درد، طی فرایند بهبودی مفید باشد.

بازگرداندن نیرو و  استحکام به عضو آسیب دیده پیش از بازگشت به فعالیت‌های ورزشی یا بدنسازی ضروری است. یک فیزیوتراپیست یا دیگر ارائه دهنده‌ی خدمات پزشکی ورزشی، می‌تواند تمرینات قدرتی و پایداری مناسب را برای بهینه‌سازی درمان و کاهش خطر تکرار آسیب در اختیار شما قرار دهد.

صدماتی که منجر به ایجاد پیچ‌خوردگی می‌شوند، می‌توانند آسیب‌های جدی‌تر مانند شکستگی را نیز در پی داشته باشند. در صورت عدم بهبود پیچ‌خوردگی پس از دو یا سه روز، به پزشک خود مراجعه کنید.

همچنین بخوانید: کمک‌های اولیه هنگام شکستگی استخوان

 

چه زمانی نیاز به کمک پزشکی اورژانسی می‌باشد ؟ 

  • قادر به تحمل وزن روی پای که دچار پیچ‌خوردگی شده است نیستید، حس ناپایداری یا بی‌حسی در مفصل دارید، یا نمی‌توانید از مفصل استفاده کنید. این ممکن است بدان معنی باشد که رباط کاملاً پاره شده است. در راه مراجعه به پزشک، از یک بسته سرد استفاده کنید.
  • قرمزی یا نوارهای سرخی ظاهر می‌شود که از ناحیه آسیب دیده گسترش می‌یابد. ممکن است این موضوع به معنای وجود عفونت باشد.
  • مستقیما در طول استخوان‌های مفصل آسیب دیده درد دارید.
  • محلی که در گذشته چندین بار آسیب دیده است، مجدداً دچار جراحت شده است.
  • پیچ‌خوردگی شدید رخ داده است. ممکن است درمان نامساعد یا باتأخیر در بی‌ثباتی یا درد مزمن مفصل در طولانی مدت نقش داشته باشد.