زمان مطالعه: 3 دقیقه

 

 

سوختگی‌های شیمیایی می‌تواند در نتیجه بسیاری از مواد مانند اسیدهای قوی، محلول های لوله بازکن (قلیا)، رقیق‌کننده رنگ، و بنزین ایجاد شود. معمولاً سوختگی و علت آن مشخص است. اما ممکن است گاهی اوقات سوختگی ناشی از یک ماده شیمیایی ملایم سریعا تشخیص داده نشود؛ مانند برخی از آفتاب سوختگی‌ها، درد و قرمزی‌ها که ممکن است ساعت‌ها پس از مواجهه ایجاد شود.

 

سوختگی شیمیایی
سوختگی شیمیایی

 

چه زمانی باید بدنبال مراقبت اورژانسی بود؟

 

با 115 تماس بگیرید و یا بدنبال درمان فوری یک سوختگی شیمیایی باشید که آن:

  • عمیق است؛
  • سطحی با قطر بیش از (حدود 8 سانتی متر) را در بر می‌گیرد؛
  • دست ها، پاها، صورت، کشاله ران، باسن یا مفصل اصلی را شامل می‌شود.

اگر پیگیر کمک پزشکی اورژانسی هستید، ظرف حاوی ماده شیمیایی یا نام آن را با خود به اورژانس ببرید.

 

درمان سوختگی شیمیایی

 

اگر فکر می کنید دچار سوختگی شیمیایی شده‌اید، هرچه سریع‌تر این مراحل را انجام دهید:

  • عامل سوختگی را برطرف کنید. برای مدت حداقل 10 دقیقه مواد شیمیایی را با آب خنک از روی پوست بشویید. برای مواد شیمیایی خشک، قبل از شست و شو، هرگونه باقیمانده را پاک کنید. دستکش بپوشید و یا از حوله یا شیء مناسب دیگری مانند برس استفاده کنید.
  • لباس یا جواهرات آلوده شده توسط مواد شیمیایی را خارج کنید.
  • سوختگی را بانداژ کنید. سوختگی را با گاز پانسمان استریل (نه پارچه نخی پرز دار) یا یک پارچه تمیز بپوشانید. برای جلوگیری از فشار بر روی پوست سوخته شده، آن را به سستی ببندید.
  • در صورت لزوم دوباره شستشو دهید. اگر بعد از شستشوی اولیه دچار سوختگی شدید شده‌اید، محل سوختگی را مجددا برای چند دقیقه دیگر با آب بشویید.

 

پاشیدن ماده شیمیایی در چشم

 

در صورت وارد شدن یک ماده شیمیایی مایع، پودری یا آئروسل به چشم خود، به سرعت این مراحل را انجام دهید:

  1. چشم خود را با آب بشویید. حداقل 15 دقیقه از آب خنک شیر استفاده کنید، درمیان روش‌های زیر، سریع‌ترین روش را دنبال کنید:
  • زیر دوش بروید و پلک های چشم آسیب دیده یا چشمان خود را باز نگه دارید. هدف از این کار جاری شدن جریان ملایم آب روی پیشانی بالای چشم آسیب دیده است. در صورت آسیب دیدن هر دو چشم، جریان را روی برآمدگی بینی خود هدایت کنید.
  • سر خود را به سمت پایین گرفته و آن را به یک طرف بچرخانید. سپس پلک چشم آسیب دیده خود را زیر شیر آب به آرامی باز نگه دارید. اگر به جایگاه شستشوی چشم دسترسی دارید، از آن استفاده کنید.
  • كودكان كوچك اگر در وان حمام دراز بکشند يا به پشت خود روی یک دستشویی خم شوند ممكن است عملکرد بهتری داشته باشند. جریان ملایم آب را برای شسته شدن هر دو چشم روی پیشانی واقع در سمت چشم آسیب دیده یا روی برآمدگی بینی بریزید. پلک‌های آن ها را باز نگه دارید.
  1. لنزهای تماسی را حذف کنید. اگر در حین شست و شو خارج نشدند، آنها را بیرون بیاورید.

 

هشدار در رابطه با سوختگی چشم

 

  • چشم را مالش ندهید، این کار ممکن است آسیب بیشتری را در پی داشته باشد.
  • چیزی بجز آب و یا لنزهای تماسی در محلول شستشوی نمکی در چشم قرار ندهید. از قطره چشمی استفاده نکنید مگر اینکه کادر اورژانس دستور این کار را به شما بدهند.

 

به دنبال درمان پزشکی فوری باشید

 

پس از انجام مراحل فوق، پیگیر درمان سریع توسط یک متخصص چشم (چشم پزشک) باشید یا با 115 یا شماره اورژانس محلی خود تماس بگیرید. ظرف حاوی ماده شیمیایی یا نام مواد شیمیایی را به اورژانس ارائه دهید. فاصله زمانی بین پاشیدن و شستشو و مدت زمان قرمز بودن چشم را اطلاع دهید.

در صورت دسترسی، در طول مسیر اورژانس برای کمک به کاهش حساسیت به نور، از عینک آفتابی استفاده کنید.

 

همچنین بخوانید: کمک‌های اولیه در هنگام سوختگی عمومی