زمان مطالعه: 7 دقیقه

روش انجام احیای قلبی ریوی

احیای قلبی ریوی (CPR) روشی نجات‌بخش است که در بسیاری از موقعیت‌های اضطراری مانند حملهٔ قلبی یا غرق شدن که تنفس یا ضربان قلب فرد متوقف شده است، مفید است. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند همهٔ افراد – اعم از افراد عادی و پرسنل پزشکی – CPR را با ماساژ قفسهٔ سینه شروع کنند.

اگر از صددرصد نبودن دانش و توانایی‌های خود واهمه دارید، باید بدانید انجام هر کاری، بهتر از انجام ندادن هیچ‌کاری است. به‌خاطر داشته باشید، تفاوت میان کارکردن و نکردن شما زندگی یک شخص است.

 

در اینجا چند توصیه از انجمن قلب آمریکا مطرح شده است:

  • فرد فاقد آموزش. اگر در زمینهٔ CPR مهارت ندارید، CPR را تنها با دست انجام دهید؛ یعنی تا رسیدن امدادگران بدون وقفه در هر دقیقه بین 100 تا 120 مرتبه، قفسهٔ سینه را ماساژ دهید (جزئیات بیشتر در زیر شرح داده شده است). نیازی به انجام تنفس مصنوعی نیست.
  • فرد ماهر و آمادهٔ کار. در صورت داشتن مهارت لازم و اطمینان به توانایی خود، وجود نبض و تنفس را بررسی کنید. اگر در مدت‌زمان 10 ثانیه تنفس یا نبض وجود نداشت، ماساژ قفسهٔ سینه را آغاز کنید. قبل از انجام دو نفس مصنوعی، 30 ثانیه ماساژ قفسهٔ سینه داشته باشید.
  • فرد آموزش‌دیده اما فاقد آمادگی. در صورت آشنایی با CPR و عدم اطمینان به توانایی‌های خود، انجام تنها ماساژ قفسهٔ سینه با سرعت 100 تا 120 بار در دقیقه، کافی است (جزئیات در ادامه شرح داده شده است).

 

توصیهٔ فوق درمورد بزرگسالان، کودکان و نوزادانی که به CPR نیاز دارند، اجرا می‌شود، اما برای نوزادان (شیرخواران تا 4 هفته) به‌کار نمی‌رود.

CPR تا زمان بازگشت ریتم طبیعی قلب به کمک درمان‌های قطعی پزشکی، گردش خون حاوی اکسیژن را برای مغز و سایر اندام‌های حیاتی حفظ می‌کند.

پس از ایستادن قلب، فقدان خون حاوی اکسیژن ممکن است ظرف چند دقیقه آسیب مغزی را در پی داشته باشد. ممکن است فرد، طی 8 تا 10 دقیقه جان خود را از دست دهد.

برای یادگیری صحیح CPR، در یک دورهٔ آموزشی کمک‌های اولیهٔ معتبر که مشتمل بر احیای قلبی ریوی و نحوهٔ استفاده از دستگاه شوک الکتریکی خارجی خودکار (AED) باشد، شرکت کنید. در صورت نداشتن مهارت لازم و امکان دسترسی سریع به تلفن، قبل از شروع CPR با 115 یا اورژانس محلی خود تماس بگیرید. واحد اعزام می‌تواند تا زمان رسیدن کمک، با روش صحیح شما را راهنمایی کند.

 

پیش از اینکه شروع کنید

پیش از شروع CPR موارد زیر را چک کنید:

  • آیا محیط برای فرد ایمن است؟
  • فرد هوشیار است یا بیهوش؟
  • اگر فرد بیهوش به نظر می‌رسد، به شانه‌اش ضربه بزنید یا او را تکان دهید و با صدای بلند حالش را بپرسید.
  • اگر فرد پاسخ نمی‌دهد و دو نفر حضور دارند، یک نفر با شمارهٔ ۱۱۵ یا شماره فوریت‌های محلی تماس بگیرد و دستگاه شوک الکتریکی خارجی خودکار (AED) را درخواست کند، و شخص دیگر CPR را آغاز کند.
  • اگر تنها هستید و به تلفن دسترسی سریع دارید، قبل از شروع CPR با شمارهٔ ۱۱۵ یا اورژانس محلی خود تماس بگیرید. اگر شخص دیگری حضور دارد، AED را درخواست کند.
  • به‌محض دسترسی به AED، در صورت ارائهٔ آموزش توسط دستگاه، پس از دادن یک شوک، CPR را آغاز کنید.

 

تکرار حروف C-A-B را به‌خاطر بسپارید

انجمن قلب آمریکا از حروف C-A-B (ماساژ، مسیر جریان هوا، تنفس) برای به‌خاطر سپردن دستورالعمل انجام مراحل CPR توسط افراد استفاده می‌کند.

 

ماساژ: گردش خون را به حالت اول بازگردانید

  1. فرد را به پشت، روی سطحی سفت بخوابانید.
  2. کنار گردن و شانه‌های فرد زانو بزنید.
  3. کف یک دست را روی مرکز سینه شخص، بین نوک سینه‌ها قرار دهید. دست دیگر خود را روی دست اول بگذارید. آرنج‌های خود را صاف نگه دارید و شانه‌های خود را مستقیماً بالای دستان خود تنظیم کنید.
  4. از وزن بالاتنهٔ خود (نه فقط بازوها) برای واردآوردن فشار به قفسهٔ سینه (فشاری به‌اندازهٔ 5 تا 6 سانتی‌متر و نه بیشتر)، استفاده کنید. ماساژ را با سرعت 100 تا 120 بار در دقیقه انجام دهید.
  5. اگر در انجام CPR مهارت ندارید، تا پدیدارشدن علائم حرکتی یا رسیدن پرسنل فوریت‌های پزشکی ماساژ قفسهٔ سینه را ادامه دهید. در صورت داشتن مهارت لازم در CPR، به دنبال بازکردن راه هوایی و تنفس مصنوعی باشید.

 

راه هوایی: مسیر جریان هوا را باز کنید

  • در صورت داشتن مهارت لازم در CPR، پس از 30 بار ماساژ قفسهٔ سینه، راه تنفس شخص را با استفاده از مانور کج‌کردن سر و بالانگه‌داشتن چانه، باز کنید. کف دست خود را روی پیشانی شخص بگذارید و سر را به‌آرامی به عقب، متمایل کنید؛ سپس با دست دیگر، چانه را برای بازشدن راه تنفسی به‌آرامی به سمت جلو بلند کنید.

 

تنفس: به فرد نفس دهید

تنفس مصنوعی ممکن است تنفس دهان‌به‌دهان، یا در صورت آسیب‌دیدگی شدید دهان و یا بازنشدن آن، دهان به بینی باشد.

  1. با بازشدن راه تنفسی (با استفاده از مانور کج کردن سر و بلندکردن چانه)، سوراخ‌های بینی را برای تنفس دهان‌به‌دهان ببندید و دهان فرد را کاملاً با دهان خود بپوشانید.
  2. برای دادن دو نفس مصنوعی آماده شوید. تنفس مصنوعی اول را انجام دهید – به‌طول یک ثانیه – و بالارفتن یا نرفتن قفسهٔ سینه را بررسی کنید. اگر بالا آمد، تنفس دوم را انجام دهید. اگر قفسهٔ سینه بالا نرفت، مانور کج کردن سر و بلندکردن چانه را تکرار کنید و سپس نفس دوم را بدهید. 30 ماساژ قفسهٔ سینه و به‌دنبال آن دو نفس یک سیکل در نظر گرفته می‌شود. مراقب باشید بیش‌ازحد و یا با فشار زیاد تنفس ندهید.
  3. ماساژهای قفسهٔ سینه را برای بازگرداندن جریان گردش خون از سر بگیرید.
  4. به‌محض دسترسی به دستگاه شوک الکتریکی خارجی خودکار (AED)، آن را به‌کار ببرید و دستورالعمل‌ها را دنبال کنید. ابتدا یک شوک دهید و سپس احیای قلبی را برای بیش از دو دقیقه قبل از اعمال شوک دوم از سر بگیرید؛ با ماساژ قفسهٔ سینه شروع کنید. اگر در استفاده از AED مهارت ندارید، ممکن است اپراتور ۱۱۵ یا پزشک فوریت‌های پزشکی دیگری بتوانند در خصوص استفاده از آن راهنمایی لازم را ارائه دهند. در صورت دسترسی نداشتن به AED، مرحلهٔ ۳ را انجام دهید.
  5. CPR را تا زمان ظهور علائم حرکتی یا رسیدن پرسنل فوریت‌های پزشکی ادامه دهید.

 

چگونگی انجام CPR در کودک

احیای قلبی ریوی در کودک از سن 1 سالگی تا بلوغ در واقع همان روشی است که برای یک بزرگسال انجام می‌شود. انجمن قلب آمریکا موارد زیر را نیز برای انجام CPR کودک توصیه می‌کند:

 

ماساژ: گردش خون را بازگردانید

اگر تنها هستید و شاهد از حال رفتن کودک نبودید، ۵ سیکل ماساژ و تنفس روی کودک انجام دهید. این کار باید ظرف دو دقیقه و پیش از تماس با ۱۱۵ یا شمارهٔ اورژانس محلی تماس بگیرید و درخواست AED کنید.

اگر تنها هستید و شاهد از حال رفتن کودک بودید، با ۱۱۵ یا اورژانسی محلی خود تماس بگیرید و پیش از آغاز احیای قلبی ریوی، در صورت دسترسی، نسبت به دریافت AED اقدام کنید. در صورت حضور شخصی دیگر، هم‌زمان با آغاز احیای قلبی ریوی، از او بخواهید برای درخواست کمک و دریافت AED اقدام کند.

  1. کودک را به پشت خود روی سطح محکمی قرار دهید.
  2. کنار گردن و شانه‌های کودک زانو بزنید.
  3. برای فشار قفسهٔ سینه از دو دست، و در صورت کوچک بودن کودک تنها از یک دست استفاده کنید. به‌طور مستقیم روی قفسهٔ سینه (حدود 5 سانتی‌متر) فشار وارد آورید. اگر کودک نوجوان است، قفسهٔ سینه را به طور مستقیم (تقریباً 5 تا 6 سانتی‌متر) فشار دهید. با سرعت 100 تا 120 بار در دقیقه ماساژ را انجام دهید.
  4. اگر فاقد مهارت لازم در خصوص CPR هستید، ماساژ قفسهٔ سینه را تا پدیدارشدن علائم حرکتی و یا رسیدن کارکنان بخش فوریت‌های پزشکی ادامه دهید. در صورت داشتن مهارت لازم در CPR، تا باز شدن راه هوایی و بازگشت تنفس ادامه دهید.

 

راه هوایی: مسیر جریان هوا را باز کنید

  • در صورت داشتن مهارت لازم در خصوص CPR  سی بار ماساژ قفسهٔ سینه انجام دهید و راه تنفس شخص را با استفاده از مانور خم‌کردن سر و بالا نگه‌داشتن چانه، باز کنید. کف دست خود را روی پیشانی شخص بگذارید و سر را به‌آرامی به عقب خم کنید. سپس با دست دیگر، چانه را به‌آرامی به سمت جلو بلند کنید تا راه تنفس باز شود.

 

تنفس: تنفس برای کودک

از همان روش ماساژ – تنفس که درمورد بزرگسالان به‌کار می‌رود، استفاده کنید: 30 بار ماساژ پس از دو بار تنفس به‌صورت سیکل.

  1. با بازشدن راه تنفسی (با استفاده از مانور خم‌کردن سر و بلندکردن چانه)، سوراخ‌های بینی را برای تنفس دهان‌به‌دهان ببندید و دهان فرد را با دهان خود محکم بپوشانید.
  2. برای انجام دو نفس مصنوعی آماده شوید. تنفس مصنوعی اول را انجام دهید – به‌طول یک ثانیه – بالارفتن یا نرفتن قفسهٔ سینه را بررسی کنید. در صورت بالا‌آمدن، نفس دوم را بدهید. اگر قفسهٔ سینه بالا نیامد، مانور خم‌کردن سر و بلندکردن چانه را تکرار کنید و سپس نفس دوم را اعمال کنید. مراقب باشید بیش‌از‌حد و یا با فشار زیاد نفس ندهید.
  3. بلافاصله پس از دو تنفس، سیکل بعدی ماساژ و نفس را آغاز کنید. اگر دو نفر در حال انجام CPR هستند، پس از دو نفس، 15 بار ماساژ انجام دهید.
  4. به‌محض دسترسی به AED، از آن استفاده کرده و عکس‌العمل‌ها را پیگیری کنید. در صورت وجود، برای کودکان تا 8 سال، از پدهای کودک استفاده کنید. اگر پدهای کودک در دسترس نیست، از پدهای بزرگسال استفاده کنید. ابتدا یک شوک بدهید و سپس بیش از دو دقیقه پیش از اعمال شوک دوم، احیای قلبی را از سر بگیرید؛ با ماساژهای سینه‌ای شروع کنید. اگر در استفاده از AED مهارت ندارید، ممکن است اپراتور 115 یا پزشک فوریت‌های پزشکی دیگری بتوانند شما را در خصوص استفاده از آن راهنمایی کنند.

تا حرکت کودک یا رسیدن کمک، ادامه دهید.

 

انجام CPR بر روی کودک 4 هفته‌ای و بزرگ‌تر

عمده ایست‌های قلبی در نوزادان به دلیل کمبود اکسیژن، مانند غرق شدن یا خفگی رخ می‌دهد. در صورت آگاهی از انسداد راه هوایی در کودک، برای جلوگیری از خفگی فرد، کمک‌های اولیه را انجام دهید. اگر از علت تنفس نداشتن کودک اطلاع ندارید، CPR را انجام دهید.

برای شروع، وضعیت را بررسی کنید. به کودک ضربه بزنید و منتظر پاسخی مانند حرکت باشید، اما از تکان‌دادن کودک اجتناب کنید.

در صورت دریافت نکردن پاسخ، درمورد کودک زیر 1 سال مراحل C-A-B زیر را دنبال کنید (به جز نوزادان که شامل کودکان تا 4 هفته می‌شود) و موارد زیر انجام دهید:

  • اگر شما تنها امدادگر هستید و شاهد از حال رفتن کودک نبودید، قبل از تماس با ۱۱۵ یا شمارهٔ اورژانس محلی خود و درخواست AED، احیای قلبی ریوی را به مدت دو دقیقه – حدود پنج چرخه – انجام دهید. اگر شاهد از حال رفتن کودک بودید، قبل از شروع CPR، با شمارهٔ ۱۱۵ و یا اورژانس محلی خود تماس بگیرید و برای دریافت AED اقدام کنید.
  • در صورت حضور شخصی دیگر، هم‌زمان با مراقبت از کودک از او بخواهید فوراً برای کمک تماس بگیرد و AED را دریافت کند.

 

ماساژ: جریان خون را بازگردانید

  1. کودک را به پشت بر روی سطحی صاف و سفت مانند یک میز قرار دهید. می‌توان این کار را روی زمین یا کف اتاق هم انجام داد.
  2. خطی افقی بین نوک سینه‌های کودک تصور کنید. دو انگشت یک دست را درست زیر این خط، وسط قفسهٔ سینه قرار دهید.
  3. سینه را به‌آرامی (حدود 4 سانتی‌متر) فشار دهید.
  4. هنگام وارد‌آوردن فشار با ریتم نسبتاً تند، با صدای بلند بشمارید. باید با سرعت 100 تا 120 فشار در دقیقه ماساژ دهید.

 

راه هوایی: راه تنفس را باز کنید

  • بعد از وارد‌آوردن 30 فشار، با بلندکردن چانه با یک دست و پایین فشردن پیشانی به با دست دیگر، به‌آرامی سر را به عقب برگردانید.

 

تنفس: نفس دادن به کودک

  1. دهان و بینی کودک را با دهان خود بپوشانید.
  2. برای انجام دو نفس مصنوعی آماده شوید. از قدرت گونه‌های خود برای دم ملایم هوا (به‌جای نفس عمیق از ریه‌های خود) استفاده کنید، و یک‌بار به‌آرامی به مدت یک ثانیه در دهان کودک بدمید. بالارفتن سینه کودک را بررسی کنید. در صورت بالارفتن، تنفس مصنوعی دوم را انجام دهید. اگر قفسهٔ سینه بالا نیامد، حرکت خم کردن سر و بلندکردن چانه را تکرار کرده و سپس تنفس دوم را اعمال کنید.
  3. اگر سینهٔ کودک هنوز بالا نیامده است، ماساژ سینه را ادامه دهید.
  4. پس از اعمال هر 30 بار ماساژ قفسهٔ سینه، دو بار تنفس بدهید. اگر دو نفر در حال انجام CPR هستند، بعد از هر 15 بار ماساژ قفسهٔ سینه، دو بار تنفس بدهید.
  5. قبل از تماس برای درخواست کمک، حدود دو دقیقه CPR انجام دهید، مگر اینکه شخص دیگری حین مراقبت شما از کودک، تماس برقرار کند.

CPR را تا زمان مشاهدهٔ علائم حیاتی و یا رسیدن کادر پزشکی، ادامه دهید.