زمان مطالعه: 2 دقیقه

این دستورالعمل‌ها می‌توانند در مراقبت از گاز گرفتگی جزئی حیوانات، مانند مواردی که تنها پوست مورد آسیب واقع شده است، کمک کننده باشند:

  • زخم را کاملا با آب و صابون بشویید.
  • روی محل گاز گرفتگی کرم آنتی‌بیوتیک بمالید و با یک باند تمیز ببندید.

 

به دنبال درمان پزشکی اورژانسی باشید اگر:

 

  • زخم سوراخی عمیق است و یا نمی‌دانید تا چه حد جدی است.
  • پوست به طور بدی دچار پارگی یا له شدگی شده است و یا خونریزی زیادی دارد. ابتدا برای متوقف شدن خونریزی یک باند یا پارچه تمیز را فشار دهید.
  • متوجه افزایش تورم، قرمزی، درد یا ترشح، که علائم هشدار دهنده عفونت هستند، شده‌اید.
  • خطر ابتلا به هاری یا پیشگیری از آن را بررسی کنید. اگر گاز گرفتگی ناشی از گربه یا سگ بوده است، سعی کنید از به روز بودن واکسیناسیون هاری حیوان اطمینان حاصل کنید. اگر گاز گرفتگی توسط حیوان وحشی صورت گرفته است، با پزشک خود درباره اینکه احتمال ابتلا به هاری در کدام دسته از حیوانات بیشتر است، صحبت کنید.

خفاش‌ها غالباً به هاری مبتلا هستند و قادرند بدون برجای گذاشتن علائم مشخص گاز گرفتگی، انسان را آلوده کنند؛ از این رو توصیه می‌شود افرادی که با خفاش‌ها تماس دارند (و یا حتی افرادی که در خواب هستند و پس از بیدار شدن متوجه حضور یک خفاش در اتاق می شوند) حتی اگر تصور می‌کنند گاز گرفتگی رخ نداده است، در مورد آمپول هاری مشاوره پزشکی دریافت کنند.

  • اگر در 5 یا 10 سال گذشته واکسن کزاز دریافت نکرده‌اید و اگر زخم عمیق یا کثیف است، ممکن است به یک آمپول تقویتی نیاز داشته باشید.

 

گاز گرفتگی حیوانات: آیا نیاز به تزریق واکسن کزاز وجود دارد؟

 

اگر گاز گرفتگی توسط حیوان خانگی بی خطر صورت گرفته است و زخم، باز شدن محدود پوست را در پی داشته است، خود می‌توانید زخم را درمان کنید. زخم را کاملاً با آب و صابون بشویید. برای جلوگیری از ابتلا به عفونت، از کرم آنتی‌بیوتیک استفاده کنید و زخم را با باند تمیز ببندید؛ در صورتی که زخم عمیق یا کثیف است، در مورد استفاده از آمپول کزاز یا تقویت کننده با پزشک خود مشورت کنید. بهتر است هرچه سریع‌تر بعد از آسیب‌دیدگی، واکسن بزنید.