زمان مطالعه: 2 دقیقه

کمک‌های اولیه هنگام ریختن مواد شیمیایی در چشم

کمک‌های اولیه هنگام ریختن مواد شیمیایی در چشم به چه صورت است؟ در صورت واردشدن یک مادهٔ شیمیایی مایع، پودری یا آئروسل به چشم خود، به‌سرعت این مراحل را انجام دهید:

  1. چشم خود را با آب بشویید. حداقل 15 دقیقه از آب خنک شیر استفاده کنید، در میان روش‌های زیر، سریع‌ترین روش را دنبال کنید:
  • زیر دوش بروید و پلک‌های چشم آسیب‌دیده یا چشمان خود را باز نگه دارید. هدف از این کار جاری‌شدن جریان ملایم آب روی پیشانی بالای چشم آسیب‌دیده است. در صورت آسیب‌دیدن هر دو چشم، جریان را روی برآمدگی بینی خود هدایت کنید.
  • سر خود را به سمت پایین بگیرید و آن را به یک طرف بچرخانید. سپس پلک چشم آسیب‌دیده خود را زیر شیر آب به‌آرامی باز نگه دارید. اگر به ایستگاه شست‌وشوی چشم دسترسی دارید، از آن استفاده کنید.
  • کودکان کوچک اگر در وان حمام دراز بکشند یا به عقب روی یک سینک خم شوند ممکن است برایشان بهتر باشد. جریان ملایم آب را برای شسته‌شدن هر دو چشم روی پیشانی واقع در سمت چشم آسیب‌دیده یا روی برآمدگی بینی بریزید. پلک‌های آن‌ها را باز نگه دارید.
  1. دستان خود را با آب و صابون بشویید. دستان خود را کاملاً بشویدد و اطمینان حاصل کنید که صابون یا مادهٔ شیمیای روی آن‌ها باقی نمانده است.
  2. لنزهای تماسی را حذف کنید. اگر در حین شست‌وشو خارج نشدند، آن‌ها را بیرون بیاورید.

 

هشدار

  • چشم را نمالید، این کار ممکن است آسیب بیشتری را در پی داشته باشد.
  • چیزی به‌جز آب و یا محلول شست‌وشوی نمکیِ لنزهای تماسی در چشم نریزید. از قطرهٔ چشمی استفاده نکنید مگر اینکه کادر اورژانس دستور این کار را به شما بدهند.

 

به دنبال درمان پزشکی فوری باشید

پس از انجام مراحل فوق، پیگیر درمان سریع توسط متخصص چشم (چشم‌پزشک) باشید یا با 115 یا شمارهٔ اورژانس محلی خود تماس بگیرید. ظرف حاوی مادهٔ شیمیایی یا نام مواد شیمیایی را به اورژانس ارائه دهید. فاصلهٔ زمانی بین پاشیدن و شست‌وشو و مدت‌زمان قرمزبودن چشم را اطلاع دهید.

در صورت دسترسی، در طول مسیر اورژانس برای کمک به کاهش حساسیت به نور، از عینک آفتابی استفاده کنید.