زمان مطالعه: < 1 دقیقه

بریدگی‌ها و خراشیدگی‌ها: کمک‌های اولیه

این دستورالعمل‌ها در درمان بریدگی‌ها و خراش‌های جزئی کمک‌کننده‌اند:

  1. دستان خود را بشویید. این کار به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند.
  2. خونریزی را متوقف کنید. خونریزی، بریدگی و خراش‌های جزئی معمولاً به‌طور خودکار، متوقف می‌شوند. در صورت لزوم، با یک باند یا پارچه‌ای تمیز فشار ملایمی اعمال کنید و زخم را برای متوقف‌شدن خونریزی بالا نگه دارید.
  3. زخم را تمیز کنید. زخم را با آب بشویید. نگه‌داشتنن زخم زیر شیر آب، خطر ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد. اطراف زخم را با صابون بشویید؛ اما به زخم صابون نزنید، و از آب‌اکسیژنه یا ید که ممکن است محرک باشند، استفاده نکنید. با استفاده از موچین تمیزشده با الکل، هرگونه چرک یا آشغال را بردارید. اگر نمی‌توانید تمام ذرات را بردارید، به پزشک مراجعه کنید.
  4. آنتی‌بیوتیک یا وازلین استفاده کنید. برای مرطوب‌ماندن سطح زخم و کمک به جلوگیری از ماندن اثر زخم، لایه‌ای نازک پماد آنتی‌بیوتیک یا وازلین استعمال کنید. بعضی از ترکیبات موجود در برخی از پمادها باعث ایجاد جوش‌های خفیف در برخی افراد می‌شود. در صورت ظهور بثورات جلدی، استفاده از پماد را متوقف کنید.
  5. زخم را بپوشانید. از یک باند، گاز پانسمان رول‌شده یا گاز نگه‌داری‌شده در نوار کاغذی، استفاده کنید. پوشاندن زخم آن را تمیز نگه می‌دارد. اگر آسیب‌دیدگی فقط یک خراش یا زخمی جزئی است، آن را نبندید.
  6. پانسمان را عوض کنید. این کار را باید حداقل یک‌بار در روز یا هر زمان که باند خیس یا کثیف می‌شود، انجام دهید.
  7. واکسن کزاز بزنید. اگر در پنج سال گذشته این کار را انجام نداده‌اید و زخم عمیق یا کثیف است، آمپول کزاز استفاده کنید.
  8. مراقب علائم عفونت باشید. در صورت مشاهدهٔ نشانه‌های عفونت مانند قرمزی، افزایش درد، چرک، گرمی یا تورم روی پوست یا نزدیک زخم، به پزشک مراجعه کنید.