زمان مطالعه: 2 دقیقه

ورود جسم خارجی به مسیر تنفسی

اگر شخصی در اثر استنشاق جسم در حال خفگی است سریع اقدام کنید.

در صورت استنشاق جسمی خارجی توسط خود یا فرزندتان، به پزشک مراجعه کنید. اگر استنشاق جسم خارجی باعث خفگی شود، باید درصدد انجام کمک‌های اولیه باشید. اگر فرد قادر به سرفهٔ شدید باشد، فرد باید سرفه کند. صلیب سرخ برای ارائهٔ کمک‌های اولیه به فردی که در حال خفگی است و قادر به صحبت‌کردن، گریه کردن یا خندیدن نباشد، “روش پنج – و – پنج” را توصیه می‌کند:

  • 5 ضربه به پشت بزنید. نزدیک و دقیقاً پشت فرد بزرگسال در حال خفگی بایستید. در مورد کودک، پشت سر او زانو بزنید. برای کمک یک دست را روی قفسهٔ سینه شخص قرار دهید. فرد را روی کمر خم کنید تا بالاتنه موازی با زمین باشد. با کف دست، پنج ضربهٔ جداگانه به پشت، بین استخوان‌های شانهٔ فرد وارد کنید.
  • پنج ضربه به شکم بزنید. پنج فشار شکمی (که به نام مانور هایملیخ نیز شناخته می‌شود) انجام دهید.
  • 5 ضربه و 5 فشار شکمی به‌صورت یک‌درمیان تا خارج شدن عامل انسداد، انجام دهید.

اگر تنها شما امدادگر هستید، قبل از تماس با 115 یا اورژانس محلی خود، ضربات پشت و فشارهای شکمی را انجام دهید. در صورت دسترسی به شخصی دیگر، هم‌زمان با انجام کمک‌های اولیه از او بخواهید برای تقاضای کمک اقدام کند.

در صورت بیهوش شدن شخص، او را به پشت روی زمین بخوابانید. اگر شی در درون دهان قابل‌رؤیت است، با واردکردن یک انگشت به داخل دهان، جسم را خارج کنید. مراقب باشید شی را بیشتر در راه هوایی فرو نبرید. اگر جسم گیر کرده است و شخص به تلاش‌های شما واکنش نشان نمی‌دهد، احیای قلبی ریوی (CPR) انجام دهید. انجمن قلب آمریکا تکنیک ضربهٔ پشت را توصیه نمی‌کند و تنها روش فشار شکمی را توصیه می‌کند. در صورت مهارت نداشتن در انجام تکنیک ضربات پشت، از آن استفاده نکنید. هر دو روش قابل قبول است.

 

برای اعمال فشارهای شکمی (مانورهای هایملیخ) روی شخصی دیگر:

  • پشت فرد بایستید. برای برقراری تعادل یک پا را کمی جلوتر از دیگری قرار دهید. دستان خود را دور کمر حلقه کنید. فرد را کمی روبه‌جلو هدایت کنید. اگر کودکی در حال خفگی است، پشت کودک زانو بزنید.
  • یک دست را مشت کرده و کمی بالاتر از ناف شخص قرار دهید.
  • مشت را با دست دیگر بگیرید. فشاری سریع و روبه‌بالا به شکم وارد کنید؛ طوری که گویی سعی در بلندکردن فرد دارید.
  • برای خروج عامل انسداد 6 تا 10 فشار شکمی وارد آورید. نسخهٔ اصلاح‌شدهٔ این روش گاهی برای استفادهٔ افراد باردار یا چاق توصیه می‌شود و طی آن امدادگر برای وارد آوردن فشار، به‌جای شکم، دست خود را وسط سینه قرار می‌دهد.

 

برای انجام مانور هایملیخ روی خودتان:

اگر تنها و در حال خفگی هستید، فوراً با ۱۱۵ یا اورژانس محلی خود تماس بگیرید. سپس، اگرچه نمی‌توانید به‌طور مؤثری به پشت خود ضربه بزنید، اما بازهم می‌توانید فشارهای شکمی را انجام دهید.

  • دست مشت‌شدهٔ خود را کمی بالاتر از ناف قرار دهید.
  • مشت خود را با دست دیگر بگیرید و روی سطحی سخت خم شوید، می‌توان از یک میز یا صندلی برای انجام این کار استفاده کرد.
  • مشت خود را به سمت داخل و بالا بکشید.

برای آمادگی خود در این شرایط، مانور هایملیخ و CPR را در دورهٔ آموزشی معتبر کمک‌های اولیه یاد بگیرید.