زمان مطالعه: 2 دقیقه

جسم خارجی در گوش: کمک‌های اولیه

وجود جسم خارجی در گوش در صورت درمان نشدن، ممکن است درد، عفونت و کاهش شنوایی را در پی داشته باشد. اگر شیئی در گوش شما گیر کرده باشد، شما ممکن است متوجه شوید، اما ممکن است کودکان متوجه آن نشوند. کمک‌های اولیه در مواجهه با جسم خارجی در گوش را بهتر بدانید تا بتوانید مشکل را رسیدگی کنید.

 

در صورت گیرکردن جسمی در گوش موارد زیر را انجام دهید:

  • گوش را با وسایلی مانند پارچهٔ پنبه‌ای یا چوب کبریت جست‌وجو نکنید. با این کار ممکن است جسم را دورتر کنید و به گوش آسیب برسانید.
  • در صورت امکان جسم را خارج کنید. اگر جسم به‌راحتی قابل‌مشاهده و انعطاف‌پذیر است و می‌توان آن را به‌راحتی با موچین گرفت، به‌آرامی آن را بیرون بیاورید.
  • سعی کنید از جاذبه استفاده کنید. سر را به طرف قسمت آسیب‌دیده خم کرده و سعی کنید جسم را از آن خارج کنید.
  • در مورد حشره، از روغن استفاده کنید. اگر جسم خارجی حشره است، سر شخص را خم کنید تا گوشی که حشره در آن است، به سمت بالا باشد. با ریختن روغن معدنی، روغن زیتون یا روغن کودک درون گوش سعی کنید حشره را خارج کنید. روغن باید گرم و نه داغ باشد. از روغن، برای بیرون آوردن شیئی غیر از حشره استفاده نکنید. در صورت وجود لولهٔ گوش سنتتیک یا احتمال سوراخ‌شدن پردهٔ گوش، از این روش برای کودک استفاده نکنید. علائم و نشانه‌های پردهٔ گوش سوراخ شامل درد، خونریزی یا ترشحات از گوش است.
  • سعی کنید جسم را خارج کنید. برای شستن شی از کانال، از سرنگ گوش همراه با لولهٔ پلاستیکی و آب گرم استفاده کنید، در این روش نیز اطمینان حاصل کنید لولهٔ گوش سنتتیک وجود ندارد و به سوراخ‌شدن پردهٔ گوش شک ندارید.

در صورت شکست این روش‌ها یا ادامه‌یافتن درد، خروج ترشح از مجرای گوش و کاهش شنوایی و یا احساس وجود چیزی در گوش، به دنبال کمک پزشکی باشید.