زمان مطالعه: 3 دقیقه

شما هم در طی سیر مراحل درمان خود عمل جراحی ، مداخلات یا بستری برایتان مطرح شده است. اما سوالی که برایتان مطرح می شود این است که هزینه این اقدامات چقدر است و چه مقدار باید پرداخت کنید . در این مقاله سعی کرده ایم توضیح دهیم هزینه عمل در بیمارستان چگونه محاسبه می شود.

البته باید در نظر داشته باشید تجهیزات مصرفی حین عمل، تعداد خدمات جراحی در اتاق عمل، تعداد روز های بستری در بیمارستان، آزمایشات مورد نیاز از نظر پزشک ، دارو ها ، خدمات پاراکلینیکی مثل تصویربرداری بسته به تشخیص پزشک یا جراحی شما و مشاوره یا ویزیت پزشکان  برای هر فرد متفاوت از فرد دیگر است و نمی توان به طور قطعی قبل از مراجعه به بیمارستان قیمت دقیق را تعیین نمود. اگرچه می توان به طور تقریبی محدوده مبلغ پرداختی برای مجموع اقدامات مورد نیاز یک عمل جراحی خاص را برای بیشتر افراد پیش بینی نمود.

 

 

هزینه کل با پرداختی شما متفاوت است.

اولین موضوعی که باید بدانید این است که هزینه کل محاسبه شده برای شما با پرداختی شما متفاوت است. بسته به قرارداد بیمارستان با بیمه شما اعم از بیمه پایه یا بیمه تکمیلی و پوشش خدمت مورد نیاز شما از نظر لیست بیمه، بخشی از هزینه کل خدمات ارائه شده به شما در بیمارستان توسط بیمه پرداخت می شود و مابقی مبلغ باقیمانده ، پرداختی شما به بیمارستان خواهد بود. به همین جهت هزینه عمل در بیمارستان هر فرد با دیگری تفاوت دارد.

در نمودار زیر به طور متوسط سهم پرداختی از جیب برای خدمات مشخص شده است. باید توجه داشته باشید این اعداد به طور متوسط محاسبه شده اند و در جراحی های مختلف متفاوت است. سهم بیمه مکمل نیز بسته به تحت پوشش بودن، قرارداد با بیمارستان و پوشش تعیین شده در بیمه مکمل متفاوت خواهد بود.

سهم پرداختی مستقیم در صورتحساب
سهم پرداختی مستقیم در صورتحساب

 

البته باید توجه داشته باشید قرارداد بیمه مکمل یا پایه با بیمارستان همیشه برای پرداخت هزینه ضروری نیست. گاهی می توان به بیمارستان مورد نظرتان مراجعه کنید و خدمت را دریافت کنید و پس از ترخیص به سازمان بیمه گر مراجعه کنید تا مبلغ آن را به شما پرداخت کنند.

بیمارستان محب مهر هم با بیمه های پایه و هم با بیمه های مکمل قرارداد دارد.

لیست بیمه های تحت پوشش در بیمارستان محب مهر

 

 

هزینه کل خدمات درمانی چگونه محاسبه می شود؟

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، هر بیمار بسته به صلاحدید و نیاز پزشک، به موارد مختلفی از قبیل تجهیزات مصرفی حین عمل، تعداد خدمات جراحی در اتاق عمل، تعداد روز های بستری در بیمارستان، آزمایشات مورد نیاز از نظر پزشک ، دارو ها ، خدمات پاراکلینیکی مثل تصویربرداری بسته به تشخیص پزشک یا جراحی شما و مشاوره یا ویزیت پزشکان نیاز خواهد داشت.

پس از دریافت هر کدام از خدمات، کد خدمت مربوطه آن مطابق کتاب ارزش نسبی خدمات و مراقبتهای سلامت در جمهوری اسلامی ایران که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در بازه های مشخص ابلاغ می گردد ثبت می شود.

 

مشاهده ویرایش سوم کتاب ارزش نسبی خدمات و مراقبتهای سلامت در جمهوری اسلامی ایران

 

در این کتاب هر خدمت سلامتی با کدی شناخته می شود که مشخص می کند به اصطلاح “چند K “ ارزش دارد. تعداد K در واقع جز متغیر برای محاسبه قیمت خدمات است. سپس جز ثابت خدمات که سالانه توسط هیئت دولت تصویب و ابلاغ می شود در این تعداد K ضرب می شود تا قیمت نهایی خدمت مشخص شود. باید توجه داشته باشید این جز ثابت برای بیمارستان های دولتی و بیمارستان های خصوصی متفاوت است.

 

مشاهده تعرفه خدمات درمانی در سال ۹۸

 

همچنین هزینه های بستری ( هتلینگ ) در بیمارستان بسته به رتبه بیمارستان که توسط وزارت بهداشت انجام می شود و تعرفه های ابلاغی به صورتحساب اضافه می گردد.

در جمع بندی همانطور که گفتیم ، هزینه عمل جراحی ، بسته به خدماتی که برای هر بیمار ثبت می شود متفاوت است.

حال که مشخص شد هزینه و پرداختی شما به بیمارستان بر چه اساسی محاسبه می شود ، در مقالات زیر به بررسی محدوده پرداختی برای اعمال جراحی در بیشتر افراد پس از مراجعه به بیمارستان محب مهر پرداخته ایم.

 

اورولوژی

هزینه عمل سیستکوسکوپی

هزینه عمل tul

هزینه جراحی پروستات

هزینه عمل برگشت ادرار

هزینه جراحی نفرکتومی

هزینه عمل rirs

هزینه عمل لیزر سنگ کلیه 

هزینه عمل واریکوسل

هزینه عمل هیپوسپادیاس

هزینه عمل هیدروسل

هزینه عمل بیضه نزول نکرده

 

ارتوپدی

هزینه عمل تعویض مفصل زانو

هزینه عمل تعویض مفصل ران

هزینه عمل هالوکس والگوس

هزینه عمل رباط صلیبی

 

جراحی

هزینه عمل فتق

هزینه جراحی صفرا

هزینه عمل فیستول دیالیز

 

قلب و عروق

هزینه آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی

 

زنان

هزینه عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی

مقالات مشابه

نمونه‌ برداری تیروئید

هزینه نمونه‌ برداری تیروئید یا FNA

نمونه‌ برداری تیروئید

هزینه نمونه‌ برداری تیروئید یا FNA

هزینه عمل tul

هزینه تست پاپ اسمیر در سال ۹۸