زمان مطالعه: 4 دقیقه

کم تحرکی ناشی از زندگی ماشینی جوامع امروزی خطر ابتلا به انواع بیماری ها از جمله دیابت را افزایش داده است و از این رو دیابت یکی از موضوعاتی است که امروزه ذهن افراد زیادی را درگیر کرده و سوالات زیادی را ایجاد نموده است.  معیارهای تشخیصی اینکه یک فرد را دیابتی محسوب کنیم، چیست؟ و با داشتن چه معیارها و خصوصیاتی می‌توان فرد را در گروه افراد دیابتی قلمداد نمود؟ در برنامه اینستا‌کلینیک محب که در صفحه اینستاگرام محب بصورت زنده برگزار می‌شود باحضور آقای دکتر محمد امیدی, فوق تخصص غدد و متابولیسم, این سوال مطرح شد و در این فیلم می‌توانید پاسخ این سوال را ببینید.

 

معیارهای تشخیصی اینکه یک فرد را دیابتی محسوب کنیم، چیست؟

دیابت

دیابت یک بیماری مزمن است که وقتی پانکراس (لوزالمعده) انسولین تولید نمی‌کند یا وقتی که بدن نمی‌تواند از انسولین تولید شده استفاده موثر نماید اتفاق می‌افتد.

انواع دیابت

دیابت بر دو نوع است:

دیابت نوع 1

که به آن دیابت شیرین یا وابسته به انسولین IDDM می‌گویند. افرادی که دیابت نوع ۱ دارند مقدار خیلی کمی انسولین تولید می‌کنند و یا اصلاً انسولینی در بدنشان تولید نمی‌شود که برای ادامه زندگی انسولین تزریق می‌نمایند. دیابت نوع ۱ یا دیابت نوجوانان نوعی بیماری اتوایمیون است که در اثر سینرژیک ژنتیک و عوامل ایمونولوژیک ایجاد می‌شود و در اثر تخریب سلولهای بتا پانکراس (لوزالمعده) می‌باشد. بیشتر در افراد زیر ۳۰ سال رخ می‌دهد. افراد در ابتدای تشخیص این بیماری لاغر بوده و با تشنگی بیش از حد و کاهش وزن شدید روبرو هستند.

دیابت نوع 2

افزایش مقاومت بدن نسبت به انسولین است و ۹۰ تا ۹۵ درصد موارد بیماری دیابت از نوع ۲ است . عوامل خطر این بیماری عبارتند از سن بالا، چاقی، تاریخچه دیابت در خانواده، تاریخچه دیابت در دوران بارداری و کمبود فعالیت جسمانی.

 

همچنین بخوانید: جلوگیری از پیشرفت دیابت

 

توصیه هایی جهت داشتن رژیم غذایی مناسب در دیابت

 

  •  تنظیم ۳ وعده غذایی اصلی و ۳ میان وعده در ساعات معین و فواصل منظم توصیه می‌گردد.
  •  همواره وزن خود را در محدوده ای ایده آل حفظ و از چاقی خصوصاً در ناحیه شکمی پیشگیری کنید.
  •  هیچ وعده غذایی را حذف نکنید.
  •  ورزش سبک مانند روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی با سرعت متوسط توصیه می‌شود.
  •  غذا را بصورت آب‌پز، کبابی یا بخار‌پز طبخ و از سرخ کردن زیاد غذاها پرهیز نمایید.
  •  حداکثر نیم ساعت بعد از تزریق انسولین یا قرص اولین وعده غذایی خود را دریافت کنید.
  •  روزانه ۸ لیوان آب بنوشید.
  •  تلاش کنید از محصولات بدون قند و رژیمی مانند: نوشابه بدون قند ، ژله بدون قند، بیسکوئیت‌های بدون قند و سبوس دار مصرف نمایید.

 

معیارهای تشخیصی اینکه یک فرد را دیابتی محسوب کنیم، چیست؟

 

مخاطبی این سوال را مطرح کردند که ما امروزه به چه افرادی دیابتی می‌گوییم؟ یا معیارهای تشخیصی اینکه یک فرد را دیابتی محسوب کنیم، چیست؟

 

پاسخ آقای دکتر محمد امیدی فوق تخصص غدد و متابولیسم به این سوال را ببینید:

 

” در طب بعضی از بیماری‌ها تشخیص‌شان کیفی است، یعنی عددی و شمارشی نیست. اما دیابت خوشبختانه تشخیصش یک تشخیص عددی و آزمایشگاهی و کمی است. تشخیصش خیلی راحت است. خیلی دردسر تشخیصی ما با بیماری دیابت نداریم. بیشترین مشکلات و چلنج (درگیری) ما با درمان و عوارض دیابت است. در مورد تشخیص دیابت، سه تا، چهار تا معیار آزمایشگاهی وجود دارد که اگر فرد چک کند، حالا همه این‌ها را با همدیگر، یا حتی تک تک آنها را چک کند، و از آن محدوده ای که برای دیابت تعریف شده بالاتر باشد، فرد دیابتی تشخیص داده می‌شود. یکی قند ناشتا است. تعریف قند ناشتا یعنی فرد 8 ساعت چیزی نخورد و بعد قند خون‌شان را چک کنیم. اگر فردی قند خونش را بعد از 8 ساعت چک کند، نرمال قندخون زیر 100 است، و کسی که قند خونش بالاتر و یا مساوی 126 است، خوب، تو رنج (دامنه) افراد دیابتی قرار می‌گیرد. حالا بعد در ادامه خواهم گفت که هر تستی که غیرطبیعی بود و یکبار فرد را در رنج دیابت قرار داد، یک بار دیگر و یک روز دیگر باید تکرار شود، یعنی شرط تشخیص دیابت در مورد یک فرد این است که دو تا تست غیر طبیعی در دو تا آزمایشگاه متفاوت در روزهای متوالی را داشته باشد.

اگر هر فردی 8 ساعت چیزی نخورد، عملا ناشتا محسوب می‌شود. در تعریف Fasting (ناشتا)، 8 ساعت نخوردن کفایت می‌کند. یک معیار قند دو ساعت بعد از مصرف 75 گرم گلوکز است که این تست باز هم در آزمایشگاه انجام می‌شود، و معمولا همکاران آزمایشگاه پودر قند را به میزان 75 گرم به فرد می‌دهند، و دو ساعت بعد از خوردن این 75 گرم ، قند خون فرد را چک می‌کنند. اگر قند خون فردی 2 ساعت بعد از مصرف 75 گرم قند بالای 200 باشد، باز هم تعریف دیابت به آن گفته می‌شود، و معیار سوم آزمایشگاهی یک اندکس آزمایشگاهی است به اسم هموگلوبین A1C که یک اندازه گیری آزمایشگاهی است که بصورت درصدی بیان می‌شود. نرمال آن زیر 5.7 است، و افرادی که همگلوبین A1C آنها اندازه گیری بالاتر از 6.5 باشد، بالاتر یا مساوی 6.5 باشد، باز هم تشخیص دیابت در موردشان مطرح می‌شود. این معیار آزمایشگاهی نیاز به ناشتا بودن ندارد، یعنی اگر فردی صبح، ظهر، شب هموگلوبین A1C را چک کند و غیر طبیعی باشد، دیابت تشخیص داده می‌شود. عرض کردم در ابتدای مطلب که هر تست آزمایشگاهی غیرطبیعی یکبار دیگر می‌بایست تکرار شود که برای فرد تشخیص دیابت داده شود.

یک  معیار دیگر، معیار چهارم در واقع یک قند رندوم است. یعنی بدون توجه به اینکه فرد کی غذا خورده و چه غذایی خورده، اگر ما یک قند از بیمار بگیریم و قندش بالای 200 باشد و در عین حال در شرح حال علائم قند بالا را برای ما ذکر کند، علائم قند بالا شامل: زیاد آب خوردن است، زیاد غذا خوردن است، و زیاد در واقع ادرار داشتن است. اگر فرد شرح حال این علائم را داشته باشد و ما هم همینطور یک قند از او چک کنیم، باز هم رندوم، یعنی بدون توجه به اینکه ناشتا است یا نیست، و بالای 200 باشد، این فرد هم دیابتی محسوب می‌شود. “

 

 

مقالات مشابه

میوه‌ها و سبزیجات بنفش چه مزایایی دارند؟

چرا لوبیا برای سلامتی مفید است؟

چه غذاهایی برای افسردگی مناسب‌اند؟